Det du är ute efter är en kort och en lång räntefond, vet inte hur Handelsbankens utbud ser ut men denna informationen hittar du under deras fondfaktablad. Så kolla in deras räntefonder och se om du hittar lång eller kort räntefond bland dessa.
Hur kommer de sig att du vill stanna kvar med ditt kapital hos Handelsbanken och inte byta till t.ex Avanza/Nordnet?
Så vad tänker du om man för kapital man ev kan behöva om (1) 2-5 år, men vill försöka få åtminstone avkastning så man täcker inflationen? Handlar om pengar till eventuellt köp av boende utomlands, så jag sitter inte i sjön om jag måste vänta pga dipp på marknaden. Tänkte därför kort räntefond ett år i taget. Spiltan räntefond Sverige har ju gått med flera procent i snitt de senaste åren.
Det finns företagsobligationer som gått bra de senaste åren. Spiltan högräntefond har avkastat 3 - 5 % per år. Det är väsentligt bättre än bankkonto. Den fonden är ganska okänslig för variationer på börsen.
En viss försiktighet tillrådes ändå. Jag har själv sparande i Spiltans Högräntefond. Är dock medveten om att fonden kan dippa något om vi får ett rejält ras på börsen. Marknaden är inte alltid rationell.
Efter ett tag kommer den säkert att återhämta sig.