Hej! Jag tillhör den defensiva typen så har sedan lång tid tillbaka ca 50% i 3mån fasträntekonton som jag hela tiden förlänger. Nu dock har räntan sjunkit till 2.8% och det ser inte längre lika attraktivt ut.
Jag är ute efter en så riskfri placering som möjligt men som bör ge ca 3.5% eller mer i årlig avkastning. Är det räntefonder jag bör köpa? Jag är helt obevandrad i räntefonder så är väldigt tacksam om jag kan få konkreta tips.
Rekommenderar starkt denna tråden och @Zino utbildande inlägg i tråd starten.
Nackdelen med sparkonto när räntan går ner är att man helt enkelt får lägre ränta.
Fördelen med räntefonder när räntan går ner är att de går upp i värde (lägre ränta, högre pris på räntepappret) men då måste man upp i lite längre lån för att det ska ge vettig effekt, än korträntefonder med 0-1 års skulder dvs högre risk.
Det motsatta är såklart också sant.
Ska man få högre avkastning är riskfria räntan (typ riksbanksräntan) så måste man helt enkelt ta lite risk. Det finns vettiga svenska obligationsfonder med utlåning på 3-5 år för att ta lite lagom ränterisk om man vill. Läs tråden bara
Detta stämmer dessbättre inte. Det går mycket väl att få högre ränta än riksbanksräntan utan att ta någon risk. Det är bara att använda ett lämpligt sparkonto med insättningsgaranti.
Skulle du vara beredd att acceptera krånglig ansökan och att lämna ifrån dig ovanligt mycket personuppgifter kan du få 3,6% under 6-23 månader genom att välja Saldo bank (insättningsgaranti från Litauen) fasträntekonto med önskad bindningstid (Fasträntekonto).
Notera att @JFP skrev “typ riksbanksräntan”. Tar vi bort det så stämmer hans påstående, vilket ju är väldigt självklart: Man kan inte få högre avkastning än riskfria räntan utan att ta lite risk.
Riskfri ränta är obundet sparkonto med insättningsgaranti och fria uttag. Med det sagt så är det inte riskfritt att att låsa räntan i 12 månader. Du tar då dig risken att den rörliga räntan kan bli högre under tiden.
I mitt svar utgick jag från @JFB hänvisning till “typ riksbanksräntan” när han skrev sitt inlägg. Som jag nämnde så går det mycket väl att få högre ränta än riksbanksräntan utan att ta någon risk.
När det gäller termen riskfri ränta är @JFB inte ensam om att använda approximationer som t ex riksbanksräntan (fn 2,75%), 3 månaders statsskuldväxlar (fn ca 2,4%) eller likande för att få en mer konkret siffra att utgå från.
Detta till skillnad från dig (och flera andra) som väljer att istället använda obundet sparkonto med insättningsgaranti och fria uttag (fn ca 4%) för att få en mer konkret siffra.
Själv försöker jag undvika att prata om riskfri ränta utan närmare precisering just pga dessa tolkningsskillnader. Eftersom det är en viss skillnad mellan 2,75% och 4% så är det viktigt att försöka undvika missförstånd.
Kika på en korträntefond/likviditetsfond, typ simplicity likviditet A eller amf företagsobligationsfond. De bör ge någonstans runt riksbankens ränta +lite (typ max 1%).
Du blir dock av med insättningsgarantin men låser å andra sidan inte pengarna alls, tar dock 2-3 dagar att sälja och få pengarna till bankkortet vanligtvis. Sen lånar simplicity ut till t.ex. svenska staten och kan staten inte betala sina lån eller räntan så lär de inte kunna betala insättningsgarantin heller.
Ja ok då för att få högre ränta än riskfria räntan typ riksbankens styrränta + 1%enhet ish så får man gå upp i duration (lånelängd) dvs obligationsfonder dvs något högre risk.
Notera att TS frågar om räntefonder, inte sparkonto. Det var den frågan jag försökte svara på eftersom sparkonto delen hade besvarats av flera redan
Efter att ha läst zinos räntetriangelstråd har jag under hösten allokerat medel (mål 10 %) till denna ränteportfölj, jag har försökt hitta en position i triangeln som passar mig:
Jag förväntar mig ett par procentenheter över den riskfria räntan över kanske fem år. Jag skrev under året, mer rätt är under hösten/vintern. Jag satte upp den med start oktober, samtidigt som en parallell allvädersportfölj. Givetvis kommer jag redovisa hur det gått under 2025.
Anledningen till allokering bort från aktier handlar om att jag vill sänka min risk i fall jag går in i en uttagsfas inom ett par år.
Jag är i samma sits. Min plan är att sluta arbeta inom 0-3 år och har också börjat sänka risken i mitt sparande under sista halvåret. Jag har än så länge använt fasträntekonton men det kan nog vara ett bra komplement att jobba lite mer med räntefonder för en del av sparandet.
Givet tidigare inlägg i tråden under jag om du har lust att berätta lite mer om vad du tänker på när du skriver “den riskfria räntan”? Är det typ Riksbankens styrränta eller typ obundet sparkonto med insättningsgaranti?
Så trevligt! Ja det är utmanande att börja tänka uttag. Går emot decennier av inlärning om sparande och investerande. Jag har också haft fasträntekonto, i synnerhet när jag fick >4 %. Det tar dock emot att låsa pengar, så jag testar nu denna ränteportfölj.
Tack för alla kommentarer! Särskilt tack till er med tips på räntefonder att titta på! Jag funderar också att köra via Lysa och köra bred portfölj och 100% räntor. På så vis slipper jag forska i räntefonder själv men kanske är ngt jag missar.