Deklaration - renovering och försäljning till förlust

Nu är vi många som ögnar igenom deklarationen, och jag har stött på en ny sak som jag inte hittar något svar på. Troligtvis har någon här varit med om liknande och kan komma med visdom.

1. Sålt bostadsrätt med förlust efter medräknade grundförbättringar.
  2. ägandedel 50%, sambo 50%.

När man fyller uppgifter som grundförbättringar, repararation & underhåll gör man det antingen som “individuella” eller “gemensamma” kostnader. Jag har där valt “gemensamma” då vi äger 50-50.
Fråga: ska min sambo fylla i samma siffror i sin deklaration under försäljning? Eller sköts detta automatiskt då hon varit 50% ägare och jag deklarerat “gemensamma” kostnader via deklarationen?

Någon klok som gjort detta tidigare?

Tack på förhand, och god deklarering :wink:

Nej, det görs knappast gemensamt. Hon bör fylla i motsvarande.

Hej,

Behöver du hjälp med beräkningarna av bostadsförsäljningen vid förlust så hjälper vi till.

Vi gjorde nyligen en pod med Jan på ämnet, kika här: https://youtu.be/bG65-JgX9PM

Besök och chatta med oss på: www.mindeklaration.se - vi har öppet mellan 08:00 - 22:00 under alla dagar i veckan.

Med vänlig hälsning,

Teamet på Min Deklaration

Mail: hej@mindeklaration.se
Webb: www.mindeklaration.se
Växel: 010 265 61 00

Låter ju onekligen vettigast att vi båda fyller i samma siffror på vardera deklaration under “gemensamma” utlägg :+1:. Tycker all annan info/hjälpmedel på skatteverkets hemsida är nästan överdrivet tydliga, men det hade inte skadat att lägga till typ “motsvarande gemensamma belopp fylls sedan i av andra ägaren i sin deklaration”.

Läs baksidan/sista sidorna på blanketten.