Avdrag för bostadsrätten i deklarationen

Hej
För ett tag sedan lyssnade på en podd med RikaTillsammans gällande deklaration och bostadsförsäljning. Det pratades om att man kunde dra av för hyresavgiften till föreningen för det de har amorterat för sina lån för bostadsrätten. Frågan är om man behöver ordna detta själv genom att kontakta brf eller om mäklaren sköter detta? Om man ska sköta kontakten själv, vad är då ska fråga efter?

/ En gröngöling

1 gillning

När bostadsrätten säljs ska föreningen lämna ett underlag till Skatteverket om försäljningen som du bör få en kopia av. Om det gjorts amorteringar av föreningen ska detta anges som ett kapitaltillskott i underlaget. Om det gjorts kapitaltillskott får du göra avdrag för detta när vinsten beräknas. Skatteverket har bra vägledning för försäljning av bostäder.

2 gillningar

Kolla med ordförande eller kassör i styrelsen om uppgift om kapitaltillskott automatiskt lämnas till skatteverket eller inte. Om föreningen har en ekonomisk förvaltare kanske man får ställa frågan till dem istället.

1 gillning

Denna uppgift skall alltid (!) finnas på kontrolluppgiften. Om den sakas beror det på att föreningen har lånat upp pengar till exempel stambyte.

Det är alltså inte de faktiska amorteringar som brf gjort under innehavsperioden som räknas. Det är minskningen föreningens skuld under innehavsperioden gånger andelstalet som gäller.

Men visst, det finns kassörer i mindre föreningar som inte kan detta. Kolla gärna!

5 gillningar

Ja, och bara för att vara övertydlig: det kallas indirekt kapitaltillskott. Om föreningen amorterat under innehavsperioden och sen lånat upp igen m lika mycket som den totala amorteringen el mer, så blir det inget avdrag vid försäljningen.

3 gillningar

Hur lång tid har man på sig att göra detta avdrag? Vi sålde en lägenhet 2022.

1 gillning

Värt ett notera är att detta, som så mycket annat, som regel sköts automatiskt från Skatteverkets sida. Enda gången det fallerar är om föreningen inte sköter sin bokföring och då är det ju andra problem…

Men som andra säger så gäller detta bara om föreningen amorterat på sina lån (och inte tagit nya). Dessutom brukar summan vara rätt låg per år, så det är nog först efter decennium/decennier som man kan börja närma sig märkbara summer (10 000kr eller mer). Min förening som exempel har amorterat dryga 1% årligen och jag har bott i ett antal år. Men mitt eventuella avdrag blir ändå under 4000kr då det rör sig om relativt blygsamma belopp.

2 gillningar

2010
Jag och min bror köper en BR tillsammans. Min ägarandel är 50%.

2015
Jag köper ut min bror. Min ägarandel är nu 100%.
50% från 2010
50% från 2015

2020
Jag ger en gåva till min dåvarande sambo, nuvarande fru om 1% av lägenheten inför en renovering för att vi båda ska kunna nyttja ROT.
Min ägarandel är nu 99%.
Finns någon praxis kring vilken % hon fått? Har hon fått % från 2010 eller 2015 eller 0,5% från vardera? Påverkar ju vilket inköpspris jag och hon ska deklarera när vi i framtiden säljer våra respektive % men även hur kapitaltillskottet ska räknas ut för oss båda.

2022
Vi gifter oss och hon erhåller ytterligare 24% av lägenheten i en bodelning. Min ägarandel är nu 75%. Samma fråga som ovan. Finns praxis kring vilka 24% hon erhöll från mig i bodelningen?

Och slutligen till ämnet och varför jag postar i just denna tråd. Ska jag förvänta mig att vår kassör i styrelsen alternativt vår ekonomiska förvaltare SBC ska lyckas räkna ut rätt kapitaltillskott för oss båda? :slight_smile:

1 gillning

Jag missade att göra avdrag för kapitaltillskottet när jag deklarerade försäljningen av bostadsrätten.
Skatteverket gjorde det avdraget på eget initiativ utan att jag behövde göra något.
(Dvs troligen baserat på redovisning från brf:en.)

1 gillning