Jag har sedan lång tid tillbaka ett konto med bara en aktie som en liten påminnelse om att jag inte ska låta mina känslor styra över beslut. Det är en post med Eniro-aktier där jag försökte fånga den berömda kniven. Men jag känner att jag inte behöver påminnelsen längre och tänkte sälja av den och stänga kontot. Om jag förstått det hela rätt så kan jag få några kronor avdragna på skatten då jag inte har några lån, vinster i en traditionell aktiedepå (jag kör med ISK sedan ett antal år tillbaka) eller liknande.
Men det jag är lite osäker på är hur jag ska deklarera detta. Eller om jag ens behöver göra något på egen hand? När man läser på sidan om Kvittning och kvotering hos Skatteverket så låter det lite som att detta kommer att fyllas i per automatik?
Jag har bifogat ett par bilder på hur posten ser ut på kontot just nu och transaktionerna för aktien. Är det så enkelt att jag kan sätta en förlust på 46889kr eller har jag missförstått det totalt och missat chansen med alla splittar och dyligt de pysslat med som jag kört huvudet i sanden på och ignorerat?