Frågor ang Tessin-fond vid deklaration

Hej

Jag har två frågor angående min deklaration som jag hoppas ni kan hjälpa mig med.

Jag har 2020-04-14 investerat 20tKr i Fastighetsräntefonden Tessin 1.

I min deklaration förväntas jag ange kategori, jag valde:
“Övriga värdepapper, andra tillgångar (kapitalplaceringar t.ex. råvaror, kryptovalutor) mm”
Är det korrekt?
Se bifogad bild

När jag fyllt i kategori, förväntas jag ange “omkostnadsbelopp”. Jag tolkar det som att jag ska ange investeringen i fonden, dvs 20tKr.
Men detta ger -16406 kr, vilket låter fel. Vad anser ni jag ska ange?
Se bifogad bild

Tacksam för hjälp.
Mvh
Fredrik Andersson

Exakt vad är det du ska deklarera. Du säger bara att du köpt, men inte sålt, och sedan i din bild syns siffran 3594. Mer rimligt är att du sålt för 23594 (eftersom det skulle motsvara en avkastning på motsvarande 5.7% om året)

Och du har alltså investerat i fonden utanför en ISK så att deklarationsfrågan är relevant?

Är det en försäljning eller en utdelning?

Hej ,
Tusen tack för inläggen.
Jag påstår att det måste röra sig om försäljning eller återbetalning av lån. Om jag fattat produkten rätt så var en investering fonden liksom tidsatt. Fonden bestod av flera små lån inom Tessin. Dessa har återbetalats varpå jag uppfattar det som att de ca 3500 är räntan. Fond investeringen på 20 tkr påstår jag att jag fått tillbaka. Om.jag förklarat dåligt så hojta till så ska jag försöka bättre.
Mvh
Fredrik

Du “påstår att du fått tillbaka” kapitalet 20k? Vet du inte, eller vad menar du med att du “påstår”

Som jag förstår det så har du sålt andelar för 23594 och haft omkostnad på 20000 dvs ränteintäkt/kapitalvinst på 3594 som ska beskattas

1 gillning

Du köpte en svensk alternativ fond. Du ska inte välja “övriga värdepapper,andra tillgångar”. Om banken inte har lämnat försäljningen/ränaeinkomst uppgifter till SKV. Säger till SKV genom att välja punkten 18 "Övriga upplyningar där ska du tala om att du har gjort fondandelar försäljningen/fått ranta. Då bifogar du K4 där räknar ut vinst. Bild 2 ser ut inte K4. Då blir det fel. Hittar K4 och räkningen blir rätt.

I din deklaration, väljer punkt 7,4, vinst fondandelar m.m.om du har sålt fondandelar. Punkt 7,2 ränteinkomster om du fick ränta men behåller alla fondalndelar. Då bifogar du K4 där räknar ut vinst. Bild 2 ser ut inte K4. Då blir det fel. Hittar K4 och räkningen blir rätt.

Hej
Tusen tack för svaren.
Jag fick hjälp av Tessin som förklarade noggrant för mig.
Omkostnadsbelopper var 3669.
Mvh
Fredrik

1 gillning

Det verkar ju väldigt skumt relativt den information som du givit tidigare ovan.

Jag har tolkat dina siffror som du från början investerat 20000 kronor i denna fonden, och att denna fondandel sedan betalats tillbaka 3 år senare med ränta vilket gjort att det trillat in 23594 kronor på ditt konto, dvs att du ska betala 707 kronor i skatt. Så länge det är den slutsiffran du ser i uträkningarna är det ju korrekt det du gjort, men det vore intressant att veta vad du fört in för siffror egentligen och vad du fått för slutsiffra på skatten.

Hej
Enormt tack för svaret.
Precis så som du beskriver är min uppfattning oxå. Dvs köp för 20tkr och slutligen ca 23tkr tillbaka. Hittar dock inte info om skatten du nämnde . Ska kolla igen.
Bifigat ser du info från tessin, samt mina ifyllda uppgifter .
Mvh
Fredrik

Enligt den deklarationsuppgiften kommer du inte betala någon skatt, tvärtom eftersom du deklarerar en kapitalförlust. Något är snett.

Hej ,
Hmm låter ju inte bra, tvivlar inte på det du säger.
Jag får försöka ringa tessin under dagen.
Om du har möjlighet, fåe du gärna utveckla ditt resonemang vad du skulle förväntat dig att jag borde fyllt i och vilket utfallet skulle bli. Scenatiot som du beskrev med vinsten eftet tre år är min uppfattning också.(Pinsmt vad dålig jag är på detta)
Mvh
Fredrik

Med den väldigt oklara situationen tror jag ingen kommer kunna ge dig direktiv på hur du ska fylla i deklarationen. Det finns ju oklarheter vilka kapitalflöden som förekommit under 2022, om de redan rapporterat några intäkter till skv eller om det bara handlar kapitalvinst vid försäljning, och om det ens ligger på en depå utan istället ligger i en isk.