Hej,
Hoppas detta blir rätt forumdel för min fråga som gäller möjligheten till att göra direktavdrag på deklarationen som privatperson. Har sökt Skatteverket via mejl men inte fått något svar än så frågat här i hopp om att någon kanske vet mer än vad som går att söka sig till.
Jag arbetar extra som anställd på ett vårdföretag som bedriver digital vård. Ersättningen är utifrån åtgärd och jag står själv för allt vad gäller arbetsplats, telefon samt dator. Nu har min gamla trotjänare till dator gett upp och jag behöver ha en ny för att kunna kunna arbeta. Utifrån vad jag kan läsa mig till borde det inte vara några problem att göra avdrag då:
- Företaget tillhandahåller inte dator eller liknande.
- Då det enbart är digital vård kan jag inte utföra arbetet på något annat vis än digitalt och då behövs en dator.
Gällande frågan är hur man går tillväga för detta rent praktiskt. Jag förstår att man kan göra avdrag retroaktivt men att det även finns möjlighet till direktavdrag som jag tolkar som att man i praktiken får skatteåterbäring direkt när man skickat relevanta dokument? I så fall undrar jag hur man går tillväga för detta som anställd privatperson utan EF eller AB? Jag undersöker det här spåret främst för den inflation vi ser idag med ökade kostnader i kombination med att jag är nybliven förälder. Detta gör att jag gärna håller i undansparade pengar och inte ligger ute med en massa till nästa deklaration.
Tack på förhand!