Min vän, som jobbar med ett annat yrke än jag, kunde dra av 50 000 kr på skatten förra året. Tyvärr kan jag inte direktöversätta hans skatteavdrag till mitt yrke.
Vilka är era bästa tips på skatteavdrag?
Någon som har ett strukturerat sätt att tänka på detta? @janbolmeson, finns det något avsnitt i pipen gällande skatt?
Det fanns ingen kategori för skatt (men det kanske vi borde ha?) så jag satte detta under “spara och investera”.
Disclaimer:
I många kretsar anses det inte särskilt rumsrent att optimera skatten. Själv ser jag skatteoptimering som en uppmaning av staten, eftersom de bokstavligen lagt en lättnad på att just skatteplanera. Jag vill dock påpeka att jag inte förespråkar någon form av fiffel eller böjning av tolkningar för att slippa betala skatt. Utan bara tillämpningar som Skatteverket själva hade accepterat.
Det finns ett Rikatillsammans-avsnitt som är en intervju med Skatteverket här som går igenom några av de få sätt som existerar:
Alla avdrag man kan göra som privatperson finns här:
Men för de flesta är avdragen inte relevanta eller appliceras automatiskt i deklarationen (RUT/ROT, ränteavdrag etc.) De andra så som reseavdrag och dylikt måste man upp i relativt stora kostnader och avstånd för att det ska bli applicerbart. Dubbel bosättning finns också om man jobbar på annan ort osv. Man kan löneväxla om man förväntar sig hamna under statlig skatt vid pension.
Men som anställd är det ganska svårt att regelrätt skatteplanera i jämförelse med egen företagare där man har mycket större möjligheter.
Du kan göra en självrättelse upp till sex år bakåt i tiden. Under 2023 kan du alltså rätta uppgifter från och med inkomstår 2017. Du bör i vissa fall även rätta äldre år.
Om du under inkomståren 2012–2016 kan ha gjort dig skyldig till grovt skattebrott bör du rätta även dessa år. Det kan du göra genom att skicka ett brev till Skatteverket. Under rubriken ”Upplysningar om äldre år” informerar du om tillgångar och inkomster under inkomståren 2012-2016. Då undviker du en eventuell anmälan om grovt skattebrott, där preskriptionstiden är 10 år.