Nästa vecka intervjuar @janbolmeson en expert på deklaration. Därav, har du en fråga kring deklaration som du har funderat på, men inte ställt? ![]()
Hur maximera man Rot-avdrag och vad gäller för Rut-avdrag.
Kan man göra avdrag för parkering?
Lite allmänt om inkomst av hobbyverksamhet hade intresserat mig.
Vilken nivå av dokumentation krävs ifall man blir “granskad”?
Ska allt kunna styrkas med verifikationer?
Kvittar man innevarande årets intäkter och kostnader innan överskott/underskott kvittas mot tidigare år? Eller kvittar man alltid mot äldsta intäkterna/kostnaderna?
Om man även har ett bolag inom annat verksamhetsområde, när ska man flytta in hobbyverksamheten till bolaget och bredda verksamheten i bolaget? Finns ju fördelar och nackdelar med att köra i företagsform.
Försäljning av bostad med vinst. Vad får man dra av? Gärna ta med exempel som badrum, köksrenovering, där det kanske är estetiskt. Måla, slipa golv, platsbygga saker, garderober, el,.. Vad är standard höjande?
Även resor vid jobb exempelvis om man reser mycket utomlands och hemmakontor också.
Varför finns det inte?, Kan de (skatteverket) ordna så att det kan finnas? - en uppföljning av de personer som inte deklarerar för att se om de lever eller inte.
Edit: Fler frågor: Hur många sköntaxeras varje år? Hur många sköntaxeras år efter år i många år? Hur många pensionärer sköntaxeras varje år?
Jag Jobbar på annan ort än min folkbokförda ca 25% av min tid. Är chef för 2 kontor varav det ena ligger 25 mil bort. Jag bor då i en övernattningslägenhet som jag äger. Ägde den redan innan jag fick detta jobb/tjänst. En etta som jag använder både i jobbet och för privata syften då jag har mycket släkt på orten som hälsas på ibland. Har jag rätt till avdrag för dubbelt boende? Och gärna lite info om vad man får dra av.
Från arbetsgivaren får jag traktamente de dagar jag är där.