Imorgon intervjuar vi en person som arbetar som deklarationsombud sedan flera år tillbaka. Således, har du en fråga kring deklaration som du har funderat på, men inte ställt? ![]()
Hur rekommenderar man att man hanterar situationer när banker felrappprterat data?
Ska man kräva att banken omrapporterar först och sedan deklarera eller bör man förklara felaktigheten för SKV i deklarationen och skicka in ändå före eventuell korrigering skett?
Felrapporteringar har vi råkat ut för flera gånger, sannolikt kopplat till att vi flyttat till/från Sverige och banker då blandar ihop flytt med skattestatus … men intressant att höra om även andra råkar ut för det. Alltså, hur vanligt är det?
Jag har en skuld hos FK som jag betalar av med 450kr varje månad. (Äldre avtal, nya regler om utbetalningstakt nu.)
Kan jag få ränteavdrag i och med detta? Om ja, hur ändrar jag i deklarationen?
Information kring räntesats saknas på FKs hemsida, men jag kan se summan på mina sidor som jag betalt i ränta. Ligger på cirka 600kr nu, så inga stora summor än, men då lånet kommer ta ett flera år att betala av, så känns frågan ändå relevant.
Räntan är inte heller omnämnd i mitt årsbesked från FK.
Om man har en sido-inkomst på nätet, t ex säljer bilder på bildbank, skapar grafisk design och säljer dessa som drop-shipping-produkter osv, hur ska man egentligen deklarera dessa inkomster för att göra rätt för sig? Ofta finns ju dessa tjänster i USA, och ingen skatt dras utan det verkar som man förväntas fixa med detta själv, men hur?
Hur för man in att man cykelpendlar till jobbet?
Jag har ca 1 mil enkel väg.
Hur tar man bäst höjd för att undvika kvarskatt om man har investerat på ISK?
- Be arbetsgivaren betala in mer, hur beräknar man isåfall hur mycket?
- Sälja innehav för att betala skatten efter deklarationen varje år?
- Finns det fler alternativ?
Hur funkar inrapporteringen från t ex tradera? Summan man sålt för är ju inte ren vinst så denngår ju inte att beskatta. Är det mer att betrakta som kontroll av olagligheter?
Om du har använt cykel för resor mellan din bostad och din arbetsplats får du göra avdrag för dina utgifter. Du kan få avdrag med 350 kronor per år.