Jag jobbar 100% remote och har gjort det i drygt fem år, men det är kan bli ensamt. Jag funderar på att skaffa ett kontor på ett kontorshotell med gemensamma utrymmen. Dels för att komma ut från huset, dels för att träffa lite folk.
Jag är anställd och har alltså inget eget företag. Jag får betala för detta själv ur egen ficka, men jag tycker det kan vara värt det ändå. Kan man på något sätt dra av kostnaden för detta i deklarationen?
Du kan normalt inte göra avdrag för kontorsplats eller arbetsrum utanför hemmet.
Skatteverket anser att det är arbetsgivarens ansvar att stå för arbetsplats och utrustning.
Även om du arbetar hemifrån eller på distans på heltid, ses det som en privat levnadskostnad om du själv väljer att hyra kontorsplats.
Undantag, dock väldigt ovanligt:
Om din arbetsgivare kräver att du har tillgång till ett kontor utanför hemmet och inte tillhandahåller något själv — då kan det ibland finnas ett visst avdragsutrymme, men det måste vara mycket väl motiverat och styrkt med dokumentation.
Avdraget kan i så fall bara göras som ”övrig utgift” och måste överstiga 5 000 kr per år för att ge någon skatteeffekt.
Men Skatteverket godkänner sällan detta för vanliga distansarbetare, eftersom man antas kunna jobba hemifrån utan merkostnader för lokal.
Kan du inte be arbetsgivaren betala, till och med som “bruttolöneavdrag”? dvs kostnadsneutralt för arbetsgivaren och före skatt för dig. Måste rimligen vara avdragsgill kostnad för arbetsgivaren och inte en skattepliktig förmån att ha en plats på ett kontorshotell för att utföra sitt arbete.
Det är möjligt, ska fråga. Gissar dock på nej, det är ett stort företag (~100k anställda) och de har inte varit så flexibla i andra ärenden tidigare, men fråga kan man!