Frågor skatteavdrag för arbetsrum och arbetsredskap

Hej,

Arbetar extra som anställd i företag som bedriver digital vård. Får då själv stå för dator och telefon samt arbetsplats då det saknas. Nu försöker jag navigera vilka avdrag jag kan tänkas göra.

Utifrån vad jag läst har jag fått det till att jag kan göra följande:

1) Arbetsrum - kan göra avdrag för energikostnad då jag behöver sitta i garage som nu måste vara uppvärmt vilket det inte hade behövt vara annars. Även behövt köpa en kontorsstol jag tänker att jag kan göra avdrag för medan vettigt bord fanns sedan innan. Är jag rätt på det?

2) Arbetsredskap: mobil - kan inte göra avdrag då det inte är nyinköp utan använder min privata. Har fria samtal sedan innan som ingår i de flesta abonnemang idag så medför inga merkostnader. Förmodar att man inte kan göra avdrag för slitage? Om jag skulle behöva köpa en ny borde jag kunna göra avdrag för kostnaden för mobilen?

3) Arbetsredskap: dator - kan inte göra avdrag då det inte är nyinköpt utan rotat fram en äldre dator som funkar skapligt. Inte heller medfört några merkostnader. Använder vanligtvis inte dator privat då det räcker långt med telefonen och vanlig smart-TV. När det blir aktuellt med ny dator för arbetets skull torde jag väl kunna göra avdrag för det?

Tacksam för alla svar!