Avdrag för kontorsstol och akustikskärm i hemmakontor

Hej!

Jag driver en enskild firma och håller på att sätta upp en enklare arbetsplats i mitt sovrum för att kunna jobba hemifrån.

Jag funderar på att köpa en kontorsstol samt en akustikskärm från IKEA (den här: https://www.ikea.com/se/en/p/mittzon-frame-w-cstrs-acoustic-sceen-whtbr-gunnared-beige-white-s09536177/).

Är sådana inköp avdragsgilla i min verksamhet, trots att arbetsplatsen är i ett rum som också används privat? Finns det något särskilt man behöver tänka på i så fall?

Tack på förhand!

Vad jag har läst är möbler som befinner sig i en privatbostad en inte avdragsgilla. Orkar inte leta upp källan. Men det borde vara ganska lättgooglat.

1 gillning

Hej

Inte någon expert på området och som @Baggin säger så finns det regler kring detta. Men, jag skulle tro efter en Googling på “möbler hemmakontor avdragsgilla” att det är skillnad på vad du får redovisa gällande moms och vad det påverkar ditt skattemässiga resultat (avdragsgill / ej avdragsgill kostnad). Det är ju skillnad på moms och kostnad i det fallet. Dessutom kan det nog finnas skillnader mellan olika bolagsformer.

Å andra sidan, så som en av källorna som dyker upp vid Googling, så kan man ju hävda att det finns ett strikt nödvändigt behov av kontorsstol, skrivbord, skärmvägg, belysning för att kunna utföra ditt arbete och för tillgodose gällande arbetsmiljölag om goda arbetsförhållanden vid användning av datorer och bildskärmar. Det viktiga är väl då att inte skrivbordet, stolen osv kan nyttjas som ett extra bord och stol för dukning vid släktkalas eller att skrivbordet inte används till något annat ändamål än ditt företag. Men så är det ju med din dator som du troligtvis tagit ut på företaget som bara får användas till företagets ändamål och behov.

Återigen, ingen expert på detta och det är strikta regler avseende hemmakontor osv.

Jag tolkar det också så.

Moms får man inte dra av alls, så hela beloppet inklusive momsen bokförs som en kostnad i bolaget och momsen tas inte med i momsdeklarationen.

Däremot kan ovan kostnad vara skattemässigt avdragsgill om utrustningen är nödvändig i arbetet.

Dvs. man tar kostnaden i bolaget och sänker då sitt resultat före skatt och därmed bolagsskatt (20,6%).

Så det blir ändå billigare än att köpa grejerna privat.

Mer här, en bit ner: Hemmakontor – allt du behöver veta – Bjorn Lunden

1 gillning