Köp av skrivbord & kontorsstol via AB

Hej,

Har googlat runt en del om det är ok att köpa skrivbord & kontorsstol via aktiebolag utan kontor. Från vad jag läst så skriver majoriteten att det är ok, med vissa undantag.

Skatteverket verkar dock skriva att det inte är ok(?) Inköp till företaget | Skatteverket

Låter ju konstigt om jag inte kan köpa in skrivbord & kontorsstol som jag endast använder i arbetet.

Någon här som sitter på mer information?

Skatteverket är kinkiga med att arbetsredskapen inte ska användas privat.

Hur fungerade det med bidragen som arbetsgivarna delade ut under coronan för att folk skulle kunna uppgradera sina WFH-setuper? Förmånsbeskattning?

1 gillning

Dra åtminstone inte momsen…stadigvarande bostad.

Att inte dra momsen är som att medge att man tror det inte är ok. Så det är alltid ett dåligt val. Bättre dra och låta skatteverket säga man har fel än att göra halvdana lösningar.

Mja. Håller inte med. Möblerna används i stadigvarande bostad. Så även om det inte skulle anses vara lön så är momsen ej avdragsgill.

2 gillningar

Du kan alltid köpa in sakerna via företaget, men avdrag får du inte göra.

I praktiken. Bor man i en tvåa hade jag inte gjort något avdrag. Bor man i en villa med ett rum som enbart används som kontor gör jag avdraget. Då kan det knappast bli aktuellt med skattetillägg.

Tyvärr är det inte heller tillåtet i villan, med vissa undantag, t.ex. egen ingång till kontoret avskiljt från resten av huset.

Undersök möjligheten att leasa möblerna istället.

Alla jag känner som arbetar hemma i eget AB har köpt skrivbord och kontorsstol på företaget.

Köp och gå vidare i livet.

2 gillningar

Konferensbord helt ok men man kanske inte gör avdrag för konferansgrillen

1 gillning