Fick en snilleblixt eller en idiotblixt häromdagen. Tänkte be om er hjälp för att avgöra vilken sorts blixt det var:
Jag bor i en villa som min sambo äger och jag har en bostadsrättslägenhet som jag fn hyr ut.
Jag misstänker att föreningen kommer att säga nej till att jag kommer att fortsätta få hyra ut lägenheten då jag har hyrt ut den i flera år.
Skulle jag kunna hyra ut min lägenhet till min enskilda firma som kontor?
Jag är ändå i behov av ett kontor så det skulle passa mig perfekt.
Jag misstänker att jag måste ha tillstånd från styrelsen även för denna uthyrning samt att jag ev inte kan vara skriven på lägenheten? Stämmer det?
Kan jag fortfarande hyra ut den skattefritt upp till 40 000kr?
Kollade på något liknande. Minns inte alla regler men vill minnas att det va bra att hyra ut strax under hälften till bolaget samtidigt som du sover över ett visst antal nätter per år.
Om du hyr ut till eget företag från dig själv som privatperson gäller inte schablonavdrag. Men du får göra en del avdrag ändå. Läs på SKV, finns bra info och inte så krångligt.
Nej det låter ju lite för bra för att vara sant att man skulle kunna göra schablonavdraget till sig själv.
Jag kollade på skv men jag tycker bara att det finns info gällande att antingen hyra ut ett rum i sin bostad eller hyra ut till privatperson.
Det här gäller ju en hel bostad som ska hyras ut.
Nej, man kan inte hyra ut till sig själv, men det ska vara möjligt att få göra avdrag för att man nyttjar sin bostad som kontor. SKV har regler om det, och en regel jag minns är att det inte får finnas en säng i ett sådant utrymme.