Jag planerar att hyra ut ett rum i min bostad till mitt Aktiebolag.
Vilken hyra är skälig att ta ut?
Bostaden är belägen i centrala Malmö, på attraktiv adress, rummet är cirka 14 kvm stort.
Vad är era erfarenheter av detta, vad är viktigt att tänka på?
Vi funderade på att göra det men skippade det. För många krav, bland annat att rummet inte används till något annat, separat ingång mm. Dessutom problemet med vad som är marknadsmässigt. Om man utgår ifrån m2 priset för bostadshyror i modernare lägenheter i Malmö (om det finns några sådana ) så är det runt 150 kr/m2 i månaden. Vi landade i att det inte var mycket lönt efter samtal med revisorn.
Men kul att höra om det finns andra åsikter man kan ju alltid ändra sig
Antar att jag måste ta i trä när jag säger detta, men jag har tagit ut marknadsmässig hyra i säkert 7-8 år.
Kan förvisso se ett argument emot att ta den risken, om man blir granskad och Skatteverket vill att man betalar tillbaks massor. Men rent ekonomisk hamnar man väl då bara på noll.
Hur ofta händer det egentligen att man blir granskad som småföretagare som uppenbart följer alla regler?
Tack för era svar så här långt!
Min spontana känsla är att man gör det väl enkelt för sig själv om man alltid utgår ifrån schablon på 3000kr/mån.
Jag menar, hur kan det inte spela någon roll vart arbetsrummet är beläget och även andra attribut som gör att läget anses attraktivt?
Det bör vara skillnad på hyran du kan faktura företaget, om rummet är beläget i centrala Östermalm med bra utsikt eller i ett källarplan i skogen i djupaste Norrland?
Mig veterligen så har det tagits upp tidigare i RT podden att hyra ut till sitt företag är det bästa sättet (skattemässigt) att få pengar från sitt AB till sitt privatkonto.
Lägger in den information som finns hos Skatteverket angående uthyrning av arbetsrum till egna bolaget. Om man avviker för mycket från detta får man göra en bedömning själv såklart om risken att åka på en granskning
Bedömningen av om hyran är marknadsmässig eller inte får göras i varje enskilt fall och beror på
det geografiska läget
standarden på lokalen
hur utrymmet är utrustat, om det hyrs möblerat eller inte
storleken på utrymmet
varm- eller kallhyra.
Det bör finnas ett underlag hur ersättningen har beräknats. Om ersättningen överstiger marknadsmässig hyra ska det överskjutande beloppet beskattas som lön.
Om utrymmet eller rummet är integrerat i bostaden, ska man utgå från hyresnivån på liknande utrymmen i området. Om det saknas en sådan hyresmarknad kan man använda värdetabeller (som är för beräkning av bostadsförmån vid beräkning av skatteavdrag och arbetsgivaravgifter):
Område Kr/månad per m2
Stor-Stockholm 116
Stor-Göteborg 105
Stor-Malmö 110
Tätorter som ligger i kommuner i övrigt med mer än 75 000 invånare 102
Tätorter som ligger i övriga kommuner 89
Bostad belägen utanför StorStockholm, Stor-Göteborg,
Stor-Malmö samt utanför annan tätort och dess närområden 80
Som ett exempel kan då den marknadsmässiga hyran för ett kontorsrum om 10 kvm bli mellan 800 och 1 160 kr per månad, beroende på i vilket område bostaden finns. Detta belopp tas upp som inkomst av kapital. Överskjutande belopp tas upp som lön i inkomstslaget tjänst.
Angående kraven om separat ingång etc så gäller detta om man ska dra av kostnader för arbetsrum i sin privata deklaration. Det verkar som man ibland blandar ihop dessa scenarion.
För att ett arbetsrum inte ska anses ingå i bostadsutrymmet måste det antingen
vara så avskilt från själva bostaden att det inte ingår i övriga bostadsutrymmen, eller
vara inrett på ett sådant sätt att det inte kan användas för bostadsändamål.
Nej inte som jag har förstått det. För att företaget ska kunna räkna det som en hyrd lokal så måste ytan både vara avgränsad och inte användas till något annat. Alltså att lokalen verkligen enbart står till företagets förfogande. Antar att det annars hade blivit en massa skumlokaler som hyrts av bolag.