Hej,
Jag bor i en ganska liten 1:a där jag driver mitt AB (IT-konsult).
Har en kontorsyta som används av företaget.
Funderar på att hyra ut den privat till mitt AB då det verkar förmånligt. Tror dock att det inte går i mitt fall, eftersom ytan måste vara avgränsad enligt de regler jag läst, dvs separat rum? Vad tror ni skatteverket säger om kontorsytan är avgränsad med gardiner, skärmar, skiljeväggar etc…? ![]()
Jag tror du gör det lite för omständligt och för mycket jobb för för lite vinst.
Hyran måste vara marknadsmässig och har du en liten 1a med avgränsad yta… hur många m² får du ihop? 4?
Det är inte hög hyra du lyckas trolla till dig.
Du har förmodligen rätt, ytan är ca 6 kvm. Kanske kan ta 1000kr i månaden på sin höjd med mitt läge.
Låter i överkant. Men jag har absolut ingen aning eller referens.
Ovanpå det ska du skatta som privatperson. 30% bort → 700kr netto
Japp, räknade på att det skulle bli några 100-lappar+ jämfört med att ta ut det i lön. Tacksam för svar men frågan var egentligen inte om det var “värt” utan vad skatteverket kan ha för åsikter om en sådan avgränsning. Kanske fel forum för detta dock.
De som kan svara bäst på det är egentligen SKV då. Är enklast å ringa dem. De är duktiga på svara på sånt utan att man behöver oroa sig för att säga bort sig på något vis. För mig låter det väldigt mycket åt det mörkare hållet i gråzonen. Men jag är ingen skattemas. ![]()
Om det var värt eller ej var bara ett tips / att tänka på ![]()
Tack, ja nog bäst att ringa som du säger. Jag har tänk att det kanske finns en risk att ens företag hamnar på någon watchlist om man ställer för kufiska skattefrågor till SKV…
Men så är förmodligen inte fallet. Tack för hjälpen ![]()
Fast måste man verkligen räkna kvadratmeterhyra? Jag har ett kontorshotell i närheten där man kan hyra in sig på platser i öppet landskap. Antal kvadratmeter är väldigt litet för en plats och specas inte i deras avtal. Rimligen måste man kunna jämställa med en sådan lösning? Det kostar mer än 1000 kr per månad.
Kontorshotell ingår ju annat också antar jag. Skrivbord, stolar, el, skrivare, kaffe?
Ingår hemma hos mig också. Eller du tänker att företaget står för det?
Jag tror problemet med att hyra ett skrivbord i en liten etta blir att kontoret inte är “särskilt avgränsat” utan integrerat i bostaden. Från Skatteverket:
Vid bedömningen av arbetsgivarens behov av utrymmet och om hyran är marknadsmässig har det betydelse om det utrymme som arbetsgivaren hyr är särskilt avgränsat, t.ex. ett visst rum eller förråd. Om det inte finns något särskilt utrymme är det Skatteverkets uppfattning att arbetsgivarens behov av utrymmet kan ifrågasättas.
Så du ska inte nyttja den ytan i din lilla etta utanför kontorstid tänkte du?
Jag skulle strunta i att ta hyra för de finns så många andra fördelar som man kan låta företaget stå för kostnaderna istället…
Gammalt uttryck för de man inte får in på gungorna får man in på karusellen istället…
Inte värt det om Skatteverket skulle göra kontroll/revision och sen börja granska mer saker eller kolla saker flera år i rad.
Tack för samtliga svar och tips, lutar åt att det inte blir någon uthyrning