Vi är två som kör ett AB tillsammans. Kontoret har vi i ett dedikerat rum i min kollegas hus där jag och min kollega sitter varje dag. Skatteverkets regler säger att ersättningen är 4000 kr/år för kontor hemma.
Mätte förbrukningen och en normal arbetsdag förbrukar våra datorer med skärmar ca 3,5 kw/h, i torsdags jobbade vi över och då blev det 5,6. Till det tillkommer annan elförbrukande utrustning som tillhör företaget. Med nuvarande elpriser kommer 4000 inte ens räcka till elen för att hålla datorerna igång.
Jag tycker det är lite jobbigt att min kollega ska behöva betala för el, slitage på sitt hus, mm för att vi ska kunna ha lyxen att sitta där. Det finns inga kontorslokaler att hyra inom 20min med bil, annars hade det varit ett alternativ. Vad finns det för sätt att täcka de faktiska kostnaderna det innebär att driva ett företag i ett hem.
Edit: Vill förtydliga att jag menar att företaget ska stå för kostnaderna på samma sätt som om vi hyrt ett kontor, inte någon annan.
Jag förstår tyvärr inte vad staten (du) kommer in i bilden när jag är ute efter att företaget ska stå för de faktiska kostnaderna som idag är begränsade till 4000 kr/år. Du får gärna utveckla?
Du har missuppfattat mig, de 4000 är inte ett skatteavdrag utan en ersättning som bolaget betalar min kollega i "hyra’ (som visserligen är skattefri). Den är begränsad till 4000 men de faktiska kostnaderna överstiger ju det.
Frågan är om det är ett aktiebolag eller enskildfirma ni använder, misstänker aktiebolag och då ska ni ta marknadsmässig hyra…
Enskild firma – schablonavdrag för arbetsrum hemma
Har du en enskild firma finns möjligheten att göra ett schablonavdrag för arbetsrum i din bostad. Men det finns begränsningar: Du måste jobba minst 800 timmar om året hemma för att få göra avdraget. Det måste också vara motiverat att jobba hemifrån, vilket kan vara svårare om ditt företag har ett kontor på annan plats. Avdraget ligger i skrivande stund på max 4 000 kronor per år, förutom om arbetet utförs i din egen eller din make/maka eller partners fastighet. Då gäller istället ett avdrag på 2 000 kronor per år. Tänk på att du utöver denna kostnad INTE kan göra avdrag för andra kostnader som värme eller el, de kostnaderna ingår i schablonavdraget. Skulle du istället ha en särskilt inrättad del i bostaden där du enbart jobbar får du göra avdrag för skäliga kostnader.
Hyra ut kontorsrum till bolaget
Eftersom det är svårt att få avdrag för arbetsrum för dig som är anställd i ditt eget aktiebolag (eller har annan arbetsgivare) kan alternativet vara att istället ta ut en hyra från bolaget. Det du behöver göra är att kunna ange rummets läge och storlek när du hyr ut det. Precis som du skulle göra om du hyrde ut till en extern aktör. En grundläggande förutsättning för att du ska få göra det här avdraget är att ditt företag verkligen har behov av utrymmet, det vill säga att bolaget inte har någon annan liknande lokal för sin verksamhet. För att ditt bolag ska få göra avdrag för arbetsrum är det viktigt att du upprättar ett hyresavtal där hyresvillkoren framgår. Tänk på att om du och din make/maka/partner äger bostaden tillsammans ska båda två stå som hyresvärd. Bolaget får avdrag för hyreskostnaden och du som hyresvärd kapitalbeskattas för överskottet av hyran med 30 procent.
Enisa är it-konsult med eget konsultbolag och bedriver hela sin verksamhet från ett rum i bostaden. Rummet som hon hyr ut är på 15 kvm och inrett med kontorsmöbler.
Från marknadsmässig hyresinkomst som hon ska redovisa i inkomstslaget kapital kan hon få avdrag för de eventuella utgifter som har tillkommit p.g.a. uthyrningen. I det här fallet kan det röra sig om ökade elkostnader p.g.a. att hon har ett antal datorer i verksamheten.
Jag tycker du ska tagga ner och vara jäkligt tacksam att företagare väljer att driva en verksamhet och betala skatt till välfärden i Sverige överhuvudtaget. TS får inga pengar ”av dig” utan han bidrar till statskassan. Säg tack istället för att vara en ogin Sosse.
Tackar, när jag undersökte det så läste jag att det var krav på att rummet inte “kan” användas privat för att det ska gå att hyra ut till aktiebolag med marknadsmässig hyra och ha egen ingång då det är en villa.
Kontoret är på andra våningsplanet och har flera garderober med mass ej företagsrelaterade grejer.
I såna fall kan följande text från Skatteverket också vara av intresse,
Marknadsmässig ersättning när utrymmet är integrerat i bostaden
Om det hyrda utrymmet är integrerat i den anställdas bostad, t.ex. ett arbetsrum i bostaden, bör marknadsvärdet i första hand beräknas med ledning av hyresnivån i området eller närliggande områden för utrymmen som hyrs ut för motsvarande ändamål. Om det saknas en sådan hyresmarknad bör marknadsvärdet i andra hand beräknas med ledning av hyresnivån för utrymme som hyrs ut för annat ändamål, t.ex. övernattningsrum.
I de fall som det överhuvudtaget inte finns någon hyresmarknad i området eller närliggande områden, bör marknadsvärdet beräknas med ledning av de värdetabeller som gäller för beräkning av bostadsförmån vid beräkning av skatteavdrag och arbetsgivaravgifter (SKVFS 2021:13 för beskattningsår 2022). Som ett exempel kan då den marknadsmässiga hyran för ett kontorsrum om 10 kvm bli mellan 800 och 1 160 kr per månad, beroende på i vilket område bostaden finns. Detta belopp tas upp som inkomst av kapital. Överskjutande belopp tas upp som lön i inkomstslaget tjänst.
En annan lokal kostar väl också pengar och förmodligen så kostar det pengar för el där med?
Så blir det billigare? Restid och kostnader som tillkommer?
Drar verkligen datorerna 3,5 kw i timman?
Dubbelt mot vår bastu?
Kanske med tanke på att en transaktion av bitcoin motsvarar en längre flygresa🤔 pga energiåtgången
En annan lokal kostar väl också pengar och förmodligen så kostar det pengar för el där med?
Precis, det är därför jag frågar hur man gör. När vi startade bolaget fick vi informationen att det inte gick att ta ut hyra av bolaget när man använder ett rum i huset som även har privata grejer utan att det beskattades som lön. Men nu när elkostnaderna för “kontoret” inte längre är försumbara i förhållande till driftkostnaden av huset så vill jag se över möjligheterna igen.
Drar verkligen datorerna 3,5 kw i timman?
3,5 kwh är vad de två datorerna med 4st skärmar förbrukar en normal arbetsdag, inte per timma.
Som ny på forumet har jag nu fått lärdomen att innan jag ställer en fråga så ska jag be någon korrekturläsa mitt inlägg. Det behöver vara helt korrekt och inte gå tolka delar som inte har med den egentliga frågan på ett för mig inte avsett sätt. Samt att bara ställa kärnfrågan utan någon som helst kringinformation för att undvika att av misstag orsaka att någon behöver ta ett extra blodtryckspiller.