Hemmakontor och avdrag?

Jag har exakt 0 koll ang avdrag för hemmakontor osv och får inte ihop det man söker fram tillsammans med den diskussion jag hade med grannen.

Grannen är en vanlig anställd, företaget han jobbar för finns på andra sidan landet, vilket då gör att han inte har möjlighet till jobba på plats och är därmed tvungen jobba hemifrån.

Han hade fått till sig av någon kollega till sig att det finns skapliga avdrag att göra för detta, så enligt han fick han till sig att han skulle räkna ihop husets yta, rummets yta, storlek på lån osv och så fick han göra ett avdrag på en viss % utifrån detta.

Vad jag har googlat verkar det inte vara roligare än att man som villaägare med hemmakontor så får du göra ett avdrag om 2000kr per år? Men grannen gjorde ett betydligt högre avdrag än så.

Detta väckte min tanke och fundering i vad är det jag har missat? Då min sambo kommer hamna i liknande situation som grannen med hemmakontor osv.. Eller har grannen fått helt om bakfoten?

Det enkla svaret är väl att schablonavdraget på 2000 gäller för enskilda företagare om man arbetar i sitt hem. Om man har en särskilt inrättad del där man i princip bara kan utföra arbete får man dra av den för större belopp. Men det är hårda krav, såvitt jag kan begripa skall det vara separat ingång och ingen direkt anslutning till boytor.

Jag har enskild firma, arbetar hemma och drar av schablonavdraget (de år jag kommer ihåg att göra det… har glömt ett par år).