Dyr kapitalförsäkring Nordea

Hej, tack för allt man lär sig av Rika tillsammans, har lyssnat på merparten av avsnitten och läst här på forumet länge, men det här är mitt första inlägg.

Vi har sparat till våra barn (som nu är i 18-årsåldern) i en kapitalförsäkring hos Nordea (men i mitt namn). Startade upp det på bankens inrådan innan jag själv var insatt i vikten av låga avgifter, indexfonder osv. Sen har den bara fått ticka på även om jag ofta tänkt att det vore klokare med ett sparande med lägre avgifter.

Så här ser sparandet ut nu och skulle gärna vilja ha lite vägledning. Borde vi flytta allt till t ex Avanza, eller låta det ligga kvar där men byta till någon billigare fond inom kapitalförsäkringen? (Om det går?) Har försökt läsa tidigare frågor om kapitalförsäkringar men inte blivit så mycket klokare.

Framtidskapital
Nordea Global Dividend Fund
Årlig kostnad 1,54%

Tänker nog fortsätta spara till barnen några år till, snart blir det också aktuellt att plocka ut pengar därifrån till körkort, och lite senare ev. hjälpa till vid bostadsköp, som del till kontantinsats.

Skulle bli mycket tacksam om någon har något råd att ge.

Är det själva kapitalförsäkringen som är dyr i form av avgifter och annat, eller menar du att fonden i kapitalförsäkringen är dyr?

Nordea har också en billig global indexfond som du kan kolla in.

”Nordea global passiv tillväxt” tror jag

1 gillning

Nordea Global Dividend A tillväxt SEK

Total avgift 1,54% varav förvaltningsavgift 1,50%

Så jag tolkar det som att huvudproblemet är själva fonden.

2 gillningar

Byt fond omgående i den kapitalförsäkringen till typ en global indexfond som kostar 0,4% eller mindre, gärna närmare 0,2%.

Nordea kan säkert hjälpa dig om du aktivt säger att du vill ner i pris och ha en global, billig indexfond.

Sedan kan du i lugn och ro kolla på om det ska flyttas från Nordea men du kastar i alla fall inte lika mycket pengar i sjön under tiden.

3 gillningar