Eget AB, ta ut hög lön för högre a-kassa

Det pratas alltid om att ta ut lön till brytpunkt kombinerat med utdelning för att minimera skatt, men om man vet att man är på väg att inte göra någonting i sitt bolag, finns det en poäng i att maxa sin lön istället för att därefter maxa eventuell inkomstförsäkring?

Exempelvis, ta ut 100.000 i månadslön de sista 6 månaderna innan man lägger ner. Vilket borde ge 80% av lönen när man är arbetslös om man har en bra inkomstförsäkring.

Har någon räknat på om det kan vara förmånligt? Rimligtvis innebär det också att man får ut mer kapital ur bolaget snabbare det året enligt huvudregeln.