Ta ut lön på bolags-oskattade pengar eller på bolags-skattade?

Om jag tar ut lön under det löpande verksamhetsåret och fakturerar för säg 100 000:- (ex moms) så kan jag under det året välja att ta ut en lön utifrån de bolags-oskattade 100 000:- (och betala arbetsgivaravgifter och inkomstskatt såklart också).

Om jag under det löpande året istället väljer att behålla dessa och få en vinst på 100 000:- så kommer jag betala bolagsskatt på dessa (20,6%) och året efter ha endast 79 400:- att ta ut lön på. Om jag ska ta ut lön på de bolags-skattade 79 400:- så måste jag också betala arbetsgivaravgifter och inkomsskatt.

Det vill säga, jag kan ta ut en högre lön under det löpande verksamhetsåret jämfört med om jag väntat till året efter och skattat för vinsten i företaget.

Tänker jag fel? Hur tänker ni? Är det bättre att ta ut lön endast på bolags-oskattade pengar?

Du tänkter rätt.

Lönen är ju en del av din kostnad för att driva verksamheten. Det som blir kvar är vinsten och det är den du betalar bolagsskatt.

Om du tror att du kommer ha inkomster nu och kostnader senare kan du sätta av till en periodiseringsfon skattar inte för det nu och kan då använda det för din lön/kostnad nästa år.

2 gillningar

25% av vinsten kan förpassas till periodiseringsfond och en viss ränta ska betalas på det beloppet. Resterande 75% beskattas med bolagsskatt.

Om du är över brytpunkten för statlig skatt, låt det bli vinst och ev periodisera 25%.

Om du är under brytpunkten för statlig skatt, ta ut så mycket lön att du touchar brytpunkten. (537 200 kr)
Kan du ta ut hela beloppet utan att gå över brytpunkten är ju det nice, så slipper du bolagsskatt.

En idé om du är över brytpunkten kan också vara att se över hur stora tjänstepensionsavsättningar du får göra. Har inte koll på de reglerna.

1 gillning