I början av året omformade jag bolaget till AB och har sedan dess tagit ut en lön på 40 000 kr. Nu när året börjar ta slut ser vi att det har gått bra och det finns gott om utrymme att plocka ut lön innan brytpunkt.
Iom detta kom jag till insikten hur det fungerar med skattetabell, och för min del 34.
Tänkte först att jag plockar ut en tillfällig lön på 100 000kr och fick det fina svaret att det skulle bli 41% i skatt.
Min fundering är främst om det är något jag kan göra i nuläget? Eller om jag lägger de sista lönerna på säg 50 000, då om jag har räknat rätt blir skatten 25,74%
Tanken är att maxa utdelningen också.
Nästa år kommer jag ta lön upp till brytpunkt från början.
Om du har tagit 40 per månad hela året så har du i november tagit ut 440.000.
Hade jag varit dig hade jag bara plockat ut 175.300 i lön i December för att komma upp till skattetaket.
Du kommer betala en hög skatt på lönen i December om du inte ber skatteverket om jämkning, men även om du jämkar det så kommer du fortfarande få 15-20k i skatteåterbäring nästa år, men kommer ju såklart få tillbaks allt på skatteåterbäringen.
Jag själv har gjort något liknande i år och tagit ut låg lön i början av året och i December kommer jag ta ut ungefär 150.000, och kommer få en skatteåterbäring på runt 90-100 nästa år pga överbetald skatt plus ränteavdrag. Till detta har jag även tagit ut hög lön i Oktober och November och således betalat på tok för mycket skatt de månaderna också, utslaget på helåret, för att jag varit lat och inte orkat jämka Samt spelar mig inte så stor roll om jag har ± 100k på kontot just nu eller om 6-7 månader.
Men jag anser det vara bättre att fylla ut lön och få igen pengarna vid skatteåterbäringen i Juni / Juli för att maxa allmän pension och övriga fördelar gentemot att spara pengarna i bolaget till nästa år.
Om du dessutom vill maxa utdelningen så är detta det enda alternativet sett utifrån hur huvudregeln fungerar. Och du kommer isåfall kunna ta 300.000 i utdelning också.
Vilken skattetabell du är i är i detta fallet helt irrelevant.
Med detta upplägget kommer du på helåret ha betalat 188.170 SEK i skatt och kommer få en skatteåterbäring på ungefär 28k nästa år, räknat på att på helåret ska du ha betalat totalt 160k för lönen upp till skattetaket.
Så skatten beräknas ändå på totalen för året i slutändan? Så får man tillbaka överflödet vid skatteåterbäringen?
(Detta var inget mindre revisor nämnde något om xP)
Förstår jag det rätt att man kan ta ut en högre utdelning om man har tagit ut en högre lön?
Samt får man fråga hur du har tänkt med pension?
Just nu får jag för mig att jag bara ska fortsätta att spara privat via lysa, Sätta in så mycket jag kan och känner för via min lön samt utdelningen när den kommer. Vet dock inte om detta är det mest effektiva. Känns dock smidigt.
Ja precis, det är per år, inte per månad, se svaret från @koda_hemma. Det är skillnad på preliminärskatt och skattesats.
Med huvudregeln blir ditt utdelningsutrymme 50% av utbetald lön.
Med förenklingsregeln är det ett fast schablonbelopp, för 2024 är detta belopp 204.325 kr. Du kan alltså ta 100.000 mer i lågbeskattad utdelning om du tar lön till taket (615.000).
Allmän pension sätts undan per helår också, upp till en gräns, likt skattetaket. 18% av utbetald lön. Så genom att ta ut till skattetaket på 615.000 istället för 500.000 eller motsvarande så får du alltså 18% extra allmän pension på mellanskillnaden, 115.000*0.18 = 20.700. Nu är taket för allmän pension och för statlig skatt inte exakt samma, men väldigt nära.
I övrigt gällande tjänstepension har jag själv satt undan 15% senaste 5 åren, men ska sluta med det till nästa år. Med matematiken att 15% per månad de 5 första åren ger mer efter 30 år än att sätta undan 4.5-5.5% i månaden i 30 år som är normalt för anställda. Pga ränta på ränta effekten.
Ska man göra detta ekonomiskt matematiskt korrekt så ska man egentligen inte ta ut tjänstepension som egenföretagare alls, det är bättre att spara det som direktpension eller att ta det som utdelning.
Jag har valt att göra på detta viset för att på något vis skydda pengarna från mig själv och impulser, och säkerställa att jag kommer kunna leva bra när jag blir äldre, oavsett vad som händer från nu fram tills den dagen jag fyller 55.
Beskattning baseras på sammanlagd årsinkomst av tjänst.
Skattetabellen är bara ett matematiskt nedbrutet genomsnitt till månadsbelopp för att preliminärt se var man hamnar om man göra “exakt lika över hela året” och BARA har en fast månadslön att ta hänsyn till.
Så det är på årsbasis du ska tänka.
Så du kan tänka total årsinkomst/12 och sen se i skattetabellen vad skatten är/månad för det beloppet. Sen ta det månatliga skattebeloppet x12 för att se vad sammanlagda skatten blir/år.
Sen till det får man då addera allt annat som påverkar den årliga beskattningen. Som ränteavdrag, avdrag för resor till jobbet (- schablon), fastighetsskatt, skatt på inkomst av kapital osv.