Jag är ny företagare som driver ett AB. Jag kommer i slutet av detta år Oktober - November att få flera större inbetalningar på totat ca 300 000kr. Detta kommer jag ju inte att hinna ta ut i lön i år så jag undrar om jag “förlorar” på att ta ut det nästa år? Dvs måste jag betala både “vinstskatt 20% + Arbetsgivaravgift 31%” om jag tar ut det nästa år? Vilka sätt finns det isåfall att minska skatten i år? Eller kvittas det på något vis?
Tack för svaret, anledningen är att jag tänkte vara föräldraledig nästa år så behöver få upp min SGI litegrann, har inte tagit ut upp till brytpunkten iår.
Hej, jag har tagit ut 35 per månad under året (brutto) så kan jag ta ut upp till brytpunkten i efterhand? Alltså genom en stor lönebetalning i november o december. Isåfall skulle ju det kanske ta hand om en stor del av problemet:
(53k-35k) x 9 =162k för att komma upp till brytpunkten på tidigare månader
Vill du ta ut detta som lön så är det bara köra en lönekörning på 228.275 före skatt så blir din totala lönekostnad för bolaget på 300.000kr inkl arbetsgivaravgiften förutsatt att du har 31,42 % i sociala avgifter. (Vissa har lägre sociala avgifter pg av ålder eller andra rabatter)
Kanon, tack för informationen. Jag såg att jag endast plockat ut 210k i lön i år så det finns ganska gott om utrymme kvar att ta ut de sista 3 månaderna utan att hamna över gränsen, så det lutar åt att det är det som blir lösningen.