Pension och ta ut överskott ur AB på smartaste sätt?

Hur tänker ni som har pensionsuttag att vänta över brytgräns för statlig skatt och samtidigt har en ansenlig summa med ett överskott i era företag, i mitt fall en KF.

Vilka regelmässigt korrekta sätt finns att kombinera ett uttag från bolaget samtidigt som man lyfter pension med syftet att undvika statlig skatt.

Om bolaget är vilande och inte har någon verksamhet sedan 4 år så öppnas det upp stora möjligheter till billig utdelning. Inkomst av kapital oavsett nivå går toppenbra utan att påverka din normala inkomst som du kanske vill ha under 59 200:- per månad för att slippa statlig skatt.

1 gillning

Svårt att tänka tanken att likvidera bolaget.

Även om skatteeffekten är klart positiv!

Men tänker tanken att antingen utnyttja utdelningen med skattemässiga fördelar gentemot att ta ut lön.

Låta kapitalet växa ytterligare några år och ta senare outnyttjad utdelning eller lön.

Vet inte vad som är vettigaste,

Rådet jag fått är att inte betala in mer extrapension då jag redan kommer att passera gräns statligt skatt.

Så det blir att ta ut lågbeskattad utdelning och in med pengarna på ISK och samtidigt låta överskottet växa på företagets KF.

Sedan kombinera utdelning företag och pension.

Kommer inte sluta abrupt utan trappa ner arbetet successivt, nu 80% arbete och om några år 60% etc..

Det är ju två skilda saker. Utdelning och pension skattas inte ihop. Så max av båda.

Skulle säga låt kapitalet växa och undvik statlig skatt till varje pris.