Eget företag som managementkonsult

Hej,

Har läst mycket på forumet kring egenkonsultande, med då främst inom IT / utvecklare. Men jag undrar om det finns några här på forumet som konsultar inom ”management”, ”projektledning” eller dylikt.

Jag har 3 års erfarenhet som managementkonsult (hos en av McKinsey, BCG, Bain) följt av ca 4 år som affärsutvecklare och produktutveckling. Jag är högpresterande och har goda referenser.

Min känsla är att som ex-managementkonsult är det lite mer diffust vad man erbjuder som egenkonsult, fördelen är ju att man besitter en ganska bred kompetens och kan ta mycket olika roller.

Någon som har erfarenhet av detta?
Mina störta farhågor är att det ska vara svårt att hitta uppdrag jämfört med IT? Och eventuellt att man ”dödar” karriären lite (inte kunna klättra inom ett företag, inga ledarskapsmöjligheter etc.)

Vore också intressant att veta vad folk tar i timmen som egen managementkonsult?

Tack på förhand! :blush:

Ingen egen erfarenhet och inte heller stött på så många. De flesta egna konsulter är ju precis som du säger mer specifika. Men du kanske har en bransch, tillväxtbolag eller annan nisch att spetsa in dig mot? Då blir det också enklare att hitta relevanta nätverk där uppdrag kan nosas upp om du inte redan har mycket kontakter.

Hitta relevanta uppdrag i sådan utsträckning att de kan haka i varandra på ett bra sätt är väl den främsta utmaningen. Hade den delen varit enkelt hade det nog varit ganska givet att vara helt egen för de flesta konsulter.

Många av uppdragen är av sådan art att man kommer in och utför en analys, en förbättring, en förändring eller liknande. Det kan vara allt från väldigt korta perioder till långa. Företag har ibland svårt att definiera rollen eller uppdraget då det inte är en typisk roll som behövs. De lägger inte alltid ut annonser för detta utan jobben måste hittas på annat sätt.
Ett sätt är att företagen själva går till konsultbolagen och ber om hjälp. Stora företag med djupa fickor går till bolagen du nämnde. De andra går till konsultbolag som de känner till och har ett bra rykte.
Det är inte gott om sådana uppdrag så konsulterna får själva hitta andra typer av uppdrag. Förändringsledare, projektledare och liknande är uppdrag de brukar ta.

Min erfarenhet är att de här sk verksamhetsnära konsulterna är dyra, huvudsakligen för att personerna med mandat ser IT som en kostnad man inte förstår sig på och outsourcar upphandlingen av sådant till andra, organisationsförändringar/styrning/ledning förstår man sig bättre på. Att IT och verksamhet är samma sak i realiteten och att det ofta är seniora IT personer som kan mest spelar föga roll. Är du kompis med managmentgänget och kan joddla med makron i excel kan du ta 1600 i timmen, så kör hårt!

1 gillning

Det slår mig att jag nog ändå känner till ett par stycken men de är ju inte konsulter på samma sätt utan interimare. Finns några inom e-handel som kan ta lite olika roller inom detta t.ex… Vissa av dem har konsultbakgrund. Man kanske tar en roll som inte riktigt är heltid under en period, eller ersätter en föräldraledighet i ledningsgrupp typ. Kan det vara nåt?

Tack och bra idé! Ja jag tror definitivt nån typ av nisch kan vara bra och fortsätta bygga expertis inom en specifik industri, område eller liknande (vilket jag i princip gjort/gör i mina tidigare roller). Jag tror också att set blir allt mer viktigare för seniora uppdrag, och för möjligheten att kunna öka sitt pris.

Det är precis dom banorna jag är inne på - just den analytiska delen har alltid varit min styrka. Jag upplever ofta när jag arbetade som konsult att den typen av kompetens saknats eller inte varit alla lika stark hos kunder (inte sällan stora klassiska företag som kanske inte kan attrahera toppkompetens lika lätt).

Jag är inte nödvändigt rädd över att hitta fösta uppdraget - men mer att det kommer krävas oerhört mycket nätverkande och letande efter uppdrag i det långs loppet givet karaktär på uppdragen. Just IT konsult känns mer tacksamt i det avseendet.

Tåls att tänka på lite …

Hej Zeppo,

Jodå, vi finns, vi enmanskonsulter med bakgrund hos BCG och de andra du nämner.

Jag har varit min egen i mer än 10 år sammanlagt. Jag har aldrig behövt leta uppdrag; jag har blivit tillfrågad om mer än jag kunnat leverera. Men när jag tog klivet hade jag redan konsultat i 10 år, både på en av de firmor du nämner, och på en annan liknande. Så jag hade ett stort nätverk från början, med många människor där ute som vet vad jag kan. Bara du själv kan bedöma om ditt eget nätverk är tillräckligt.

Känner du andra som tagit samma kliv? Man kan ha god hjälp av varandra, och tipsa om uppdrag man själv inte har möjlighet att ta.

Du kommer antagligen inte ångra steget du tar. Visst, du gör inte samma formella “karriär”. Men du tjänar antagligen bättre som din egen, och du kan ta 10-12 veckors semester om året utan att någon har några synpunkter på det. Det är värt mycket.

2 gillningar

Hej,

Tack för ditt svar! Intressant, vad för typer av uppdrag tar du (uppgifter, längd, ledarskapsroller etc.?)

Jag tror jag skulle kunna ta klivet (iallafall testa), ska nog vänja mig vid tanken lite :slight_smile: