Konsultuppdrag inom t.ex. verkstad, transport, bygg eller fastighet (ej IT) - var hittar man dem?

Hej.

Jag söker lite vägledning från någon som har erfarenhet av konsultverksamhet som inte är IT relaterad.
Min bakgrund är inom verkstad, transport, bygg samt fastighet.
De roller jag har haft har mer varit av verksamhetsledande karaktär. Verkstadschef, trafikansvarig, byggprojektledare, fastighetsutvecklare, etc…

Jag har en anställning i chefsposition för tillfället, och har inga problem att hitta nya anställningar, men är ytterst intresserad av att få nästa uppdrag via mitt AB. (Har stora summor att ta ut)

Jag har sökt runt efter konsultförmedlare samt de stora bemanningsföretagen men verkar inte riktigt hitta rätt…
Vart hittar man uppdrag som passar min kompetens?

Om vi tar verkstad som exempel, så finns det många som vill hyra in mekaniker/tekniker men jag hittar inga uppdrag som verkstadschef, där verkar man istället vilja anställa.

Tittar man på Fastighetssidan så är det likadant. Det är svårt att hitta konsultuppdrag där man hjälper Fastighetsägaren / fastighetsinvesteraren att utveckla och förädla sin fastighetsportfölj. De man ser på marknaden är anställningar.

Bygg är stendött just nu, så där försöker jag inte ens.

Inom transport verkar det vara samma veva, på de lägre nivåerna förare/tekniker etc… så söker företagen efter både anställda och inhyrd personal. Så fort du kommer upp på nivån trafikansvarig som enligt lag ska ha ett “verkligt inflytande” över verksamheten minskar utbudet av uppdrag drastiskt.

Letar jag på fel ställe?

Är det bara genom kontakter i dessa branscher?

Eller föredrar man att anställa då det är en förtroendefråga, lojalitetsplikten mot arbetsgivaren?

Alla råd och tips tas tacksamt emot.

1 gillning

Är själv företagare och konsult inom bygg och anläggning och här uppe i Norrbottens finns det gått om arbete. Enklast är nog via bekanta, kontakter, arbetskollegor eller besök hos kunder. Jag känner igen att dom flesta vill anställa och så är det även här uppe och i viss mån än mera vad jag hört av bekanta nere i söder. Jag brukar nämna att det är enklare för företaget att släppa mig över vintern om det behovet dyker upp så slipper dom betala onödiga pengar för någon som sitter på låda. Den risken får man ta betalt för i timpenningen. Har du betongklass 1 så finns det jobb åt dig imorgon. Aurora Line byggs för fullt och dom flesta entreprenörerna söker klass 1 betongare.

1 gillning

Jag har uppfattningen att det inom bygg finns gott om jobb inom konsultsegmentet.
Med rätt kompetens och erfarenhet kan du nog bara höra av dej till dom större konsultföretagen.
Själv fick jag välja om jag ville bli anställd eller köra som underkonsult.

Jag har ingen erfarenhet i de branscher du verkar men inom IT (som har många konsulter) är det få som vill plocka in konsult som chef.

Det är ganska självklart när man tänker efter då du kan bli polisanmäld om något skulle hända på bygget exempelvis, och då har du inget som helst skyddsnät från din uppdragsgivare, det blir dig och ditt AB som kanske blir stämd.

Det är såklart också problematiskt att vara linjechef med personalansvar som konsult, eventuellt är du också chef över andra konsulter.

Tror du letar fel jobb. Enda sättet är nog via kontakter, vilket du nog har en hel del som chef redan?