Jobbyte till konsult?

Hej, jag är helt ny på forumet men har lurkat anonymt i ca ett år och lyssnat på de flesta poddavsnitten.

Skulle behöva hjälp med att resonera kring ett jobbyte. Har bara jobbat på produktbolag hittills men överväger nu att ge mig in i konsultbranschen. Behöver främst råd kring att väga ett erbjudande om fast anställning med ok lön (samma grundlön som jag tjänar idag + 3000 bonus på det jag fakturerar) gentemot ett erbjudande på 80% av faktureringen med fri fördelning av lön på buffertkonto hos arbetsgivaren, tjänstepension och faktisk lön. Denna variant skulle också vara en fast anställning.

Det jag framför allt tvekar kring är om den första varianten på ett större konsultbolag faktiskt innebär några fördelar gentemot det andra. Man måste betala sin egen sjuklön på det andra erbjudandet dock. I övrigt ser jag ingen skillnad. De sa mer eller mindre på det stora konsultbolaget att man blir av med jobbet om man blir av med uppdraget så jag fattar inte riktigt om de verkligen erbjuder en större trygghet i slutändan gentemot de som endast ger provision.

Kort om min situation. Gift 1 barns mamma som funderar på en nr 2. Bor i bostadsrätt med låga utgifter som vi skulle klara på en lön. 50 000 i buffert och ca 400 000 på börsen. Sen har min man sitt eget sparande som jag inte har nån insikt i men tror det är ungefär lika mycket eller mer. Vi har separat ekonomi.

Starta eget företag och gå som underkonsult via det andra företaget. Vad är fördelen att vara anställd om du ändå får en procent av faktureringen. Har du ett eget företag kan du ta ut utdelning enligt 3:12 (bygger dock på att du redan kan ta ut en lön på drygt 45000).

I det första fallet så måste de betala lön under uppsägningstiden så det ger någon/några månaders trygghet (men de kan ju säga upp dig under konsultuppdragets uppsägningstid), som du istället får bygga upp själv om du har eget företag. Om de säger upp dig borde bero på vilken möjlighet de ser att hitta ett nytt uppdrag för dig, de vill ju också tjäna pengar vilket de oftast gör ganska bra så länge du har uppdrag. Intressant att de öppet säger att de säger upp om uppdragen försvinner, låter ju inte som ett bra sätt att få någon att satsa långsiktigt på att vara kvar på företaget.

Jo, jag fattar att det är bättre att ha eget bolag och jag tänker starta ett inom 1-2 år om jag känner att den här konsultgrejen funkar för mig.

Tänker samma som du att det enda det stora konsultbolaget kan erbjuda mig är lön under uppsägningstiden, vilken man i det andra bolaget kan buffra upp under första anställningsåret. Det stora bolaget säger dock att de låter en ta ett nytt jobb under uppsägningstiden. Jag klarar mig ledigt på min kontantbuffert under 3 månader och det är lätt att få nya jobb inom projektledning/BA/produktägare inom IT vilket är det jag sysslar med.

Välj det bolag som du tror ger dig bäst möjlighet att nå där du vill vara om 2 år då.
Ska de leta upp ett uppdrag åt dig innan du blir anställd?

1 gillning

Det låter mycket konstigt. Är bolaget inte anslutet till kollektivavtal och saknar de fackklubb? I så fall kanske de försöker köra under radarn. Generellt skulle jag annars säga att avsaknad av uppdrag inte är saklig grund för uppsägning enligt svensk lag.

Jag har själv arbetat som konsult i ca 15 år. Gör det dock inte längre. Som jag ser det kan man göra det på två olika sätt:

1. Som anställd på ett bolag som tar hela risken. Dvs du har en fast lön oavsett om du har uppdrag eller ej och bolaget har ansvaret för att sälja in sig. Naturligtvis ska du vara delaktig i processen, men det ska inte påverka dig ekonomiskt i det korta skedet. Bolaget bekostar och coachar dig i den kompetensutveckling du behöver för att utvecklas och vara fortsatt säljbara. Fördelen med detta är trygghet. Nackdelen att din totala inkomst riskerar bli lägre.

2. Med eget ansvar för att ha sälja dina tjänster och hålla dig säljbar. Med eget bolag är det supertydligt att du har både ansvar och frihet.

Jag vet att många bolag försöker erbjuda en mix av dessa. Vissa kanske är bra, andra är det inte. Jag tänker att det är viktigt att ansvaret matchar befogenheten. Om du får lägre lön då du är utan uppdrag, har du då också befogenhet och verktyg som behövs för att föra dialog med bolagets kunder för att sälja dig själv eller är du beroende av att en säljare gör sitt jobb?

Jo, alla konsultbolag jag har pratat med verkar börja leta uppdrag så snart man har signat. De råkade säga det där med uppsägning om man inte har nåt uppdrag av misstag, tror jag. Jag ställde lite frågor kring hur de hanterat Corona och det slank ut i deras svar som en fotnot.

Är utbildad jurist själv och kan svensk arbetsrätt väldigt bra och ser det inte som ett problem att hävda arbetsbrist om man inte kan hitta nya uppdrag åt en konsult inom rimlig tid.

Angående det bolaget där man bara får provision så är men inte bunden om de inte hittar uppdrag. Jag ställde exakt den frågan till dem och de sa att de har ju ett intresse av att hitta uppdrag åt mig.

Jag hade antagligen tagit “80%” jobbet då det hade passat mina förutsättningar.
Men jag hade räknat på det och satt en gräns på vilket timpris de måste ha ut mot kund för att inte förlora på det.

Tänk om bolaget vill komma in hos en ny kund som anses av strategiskt värde och erbjuder dig för 500-600 kr/h. Skulle du vara OK med det? Skulle du klara dig på 80% av det priset?
Så räkna på var din gräns går och acceptera inte uppdrag under gränsen.

Det är väl just begreppet “rimlig tid” som är det avgörande. Jag kanske missförstod ditt första inlägg men det lät som om avsaknad av uppdrag innebar direkt uppsägning. I min erfarenhet är det inte så det fungerar i de stora seriösa bolagen. Under lågkonjuktur krävdes det uppsägningar, men då var det anställningstid som avgjorde mellan likvärdiga konsulter, inte vem som råkade ha sitt uppdrag kvar. Likaledes satt många på bänken en bra stund innan uppsägningar blev aktuella eftersom det långsiktiga bolaget vill behålla sin arbetskraft när marknaden vänder.
Visst fanns det fall av enskilda uppsägningar, men det var väldigt specifika fall där vidareutbildning först provats och det gått lång tid, mer än ett år, utan uppdrag.
I samtliga fall fackförhandlades uppsägningarna.

Bra tanke med lägsta gräns på debiteringen. De sa att man kan räkna med ca 800/h. Lät som om man kommer kunna välja uppdrag men vilket uppdrag som helst kan ju lätt bli bättre än inget uppdrag. För mig blir det ungefär ± 0 första året vad gäller lön ut och tjänstepensionsavsättning och om jag väljer att spara upp till tre månaders lön i företagets buffertkonto men efter första året skulle jag kunna börja sätta av mycket mer i tjänstepensionen. Till saken hör att jag har spenderat ca 10 år på universitetsutbildningar utan lön så jag ligger back i pensionsinbetalningarna. Man har sitt eget kostnadsställe inom bolaget. Nån som vet vad det innebär? Har lite FIRE ambitioner inom ca 10-15 år då jag kommer vara närmare 55.

1 gillning

Ok, men vad gör man på de stora konsultbolagen när man ”sitter på bänken”? Går utbildningar och går på intervjuer på potentiella uppdragsgivare? Jag fick intrycket av detta bolag att om man sitter på bänken i några månader så åker man ut. Sen är ju en annan fråga hur de skulle hantera en graviditet under provanställningen. När man närmar sig 40 har man inte lyxen att vänta med detta som kvinna. Gick fint på produktbolag. Inga sura miner och de var glada när jag var tillbaka efter knappt 6 mån.

Vad är det som gör att du måste byta jobb och karriärform om det ligger väldigt nära i tiden att skaffa barn nr 2?

Jag har själv jobbat som managementkonsult i början av karriären och det var en helt annan press, stress och mindre förståelse från arbetsgivaren för att det finns en familj, vab, etc. Dessutom har du debiteringskrav och timrapportering som knappast underlättar vardagen för en småbarnsförälder.

Jag skulle titta på hur de olika hanterar graviditet/föräldraledighet, främst genom att prata med någon där som inte rekryterar. Jag utgår från att du jobbar 100% efter föräldraledigheten, 80%-uppdrag finns inte.
När jag var bänkad var det möten om potentiella uppdrag, säljande cv-skrivande på längden och tvären och en del utbildning i egen regi.
Full disclosure: Jag trivs på produktbolag. :slight_smile:

Är konsult, på de flesta konsultbolag jag har fått erbjudanden hos så finns följande alternativ:

1, Underkonsult, du är egen och konsultföretaget tar en del av kakan då det är de som ”fixat” uppdraget

2, Fullt rörlig lön, du är anställd av konsultbolaget men du tjänar in en viss % av det du fakturerar. Denna procentdel är dock lägre än alternativ 1 ovan, du är dock garanterad en minimi-lön om du har slut på upparbetat kapital (krav på buffert ställs från konsultbolaget)

3, Fast lön plus rörlig del, här brukar den fasta lönen vara lite lägre och den rörliga delen är cirka 20-30% av din fasta lön som du får när du fakturerar fullt.

Jag har varit bänkad i perioder, det man spenderar tiden på då är att kika efter nya uppdrag, jobba på CVt, eventuellt ta kurs/certifiering, intervjuer för uppdrag. Det har inte ställts så hårda krav på exakt vad som ska göras när man är utan uppdrag, utan oftast beror denna tid pga dålig timing mellan nya uppdrag och när ditt uppdrag avslutades vilket man ofta inte kan göra något åt.

På mitt konsultbolag har det inte varit några konstigheter med föräldraledighet etc utan det har skötts snyggt. Dock som andra påpekat så är det desto svårare att gå ner i arbetstid då uppdragen sällan är på mindre än 100%. Det blir svårsålt.

En ohållbar arbetssituation på nuvarande jobb är anledningen. Väggen är nästa anhalt om jag inte tar mig därifrån.

Japp, planerar att fortsätta på 100 %. Skulle aldrig kunna jobba deltid på nuvarande jobbet heller. Får inte ens vara i fred på kvällar, helger och under semestern.

Min upplevelse stämmer med vad flera andra redan skrivit i tråden om utbildningen/certifiering, CV-fixande, intervjuer. Dessutom, då jag jobbade på ett av de riktigt stora bolagen som hellre säljer hela utvecklingslösningar än enskilda konsulter, kunde man få hjälpa till att skriva offerter. Även arbete med rekrytering har förekommit.

Föräldraledighet var inget problem, jag var ledig ett helt år. Däremot är det svårt med deltid då kunden oftast vill ha heltidskonsulter. Men hos stora kunder där bolaget har en lång relation och man är flera kollegor som arbetar tillsammans har jag sett det också fungera.

Det jag tyckte var jobbigt med att vara konsult var inte tiden mellan uppdrag, även om det kan bli lite långtråkigt om man inte har en egen plan för att aktivera sig med att lära sig nya saker. För egen del hade jag ganska långa uppdrag och därmed få tillfällen mellan dessa.
Däremot tyckte jag det var jobbigt med att man som konsult på ett sådant bolag har två organisationer man ingår i. Dels kundens där man tillbringar hela dagarna och gör sin leverans. Det var det som kändes viktigt för mig. Sedan har man det egna bolaget som också är måna om att hålla ihop och utveckla sin verksamhet. Det gör att det tillkommer möten, åtminstone månadsvis, utanför kontorstid som dels är teambyggande (lär känna dina kollegor som jobbar på uppdrag hos andra kunder) och dels ofta gick ut på att bidra till konsultbolaget affärsutveckling (här var ofta chefer och andra som laddat och förberett hela dagen betydligt mer checka och pådrivande än vad man själv orkade med efter åtta timmar i “den riktiga världen” hos kunden).

Med detta sagt är konsultbranschen perfekt för den som vill bredda sina vyer och få möjlighet att skaffa sig många nya erfarenheter utan att behöva byta arbetsgivare. För mig var det perfekt som första steg efter universitetsutbildning. Jag blev kvar i 15 år och lärde mig massor, särskilt om vad jag vill göra resten av arbetslivet.
Om man däremot vill bli konsult för att känna mer egen frihet eller tjäna mer pengar tror jag man ska satsa på att göra det i egen regi och sedan ingå i samarbeten som underkonsult.

1 gillning

Av din beskrivning låter konsultbranschen iaf bättre än min nuvarande situation. Ett sent möte en gång i månaden skulle vara en klar förbättring mot flera i veckan och jag antar att man slipper många meningslösa möten som gör att man inte hinner med sina arbetsuppgifter samt personalansvar. Men jag hade nog förväntat mig ett större lönelyft. Trodde lönerna var betydligt högre i konsultbranschen för att kompensera för risken att bli av med uppdrag samt det faktum att man kan bli inkastad på lite vad som helst. Ser ju en risk att, som konsult, behöva jobba i en bransch jag inte är intresserad av med tråkiga produkter. Det ser jag egentligen som ett större problem än risken att bli av med uppdraget och sen uppsagd.

Låt mig vidga perspektivet lite med en historia från en annan del av arbetslivet.

En bekant till mig, snickare 66 år, var missnöjd med sin lön. Han gick till sin arbetsgivare och sade “Som 66åring får du som arbetsgivare betala lägre sociala avgifter för mig. Låt oss dela på detta. Jag vill ha 10 procent mer i lön” Nobben direkt. “Helt omöjligt. Vad tror du att dina kollegor skulle säga om detta?”

Han startade då en enskild firma och då blev det annat ljud i skällan. Han kan nu fakturera en betydligt mer än vad han fick som anställd. Han kan även tacka nej till jobb som han inte trivs med. I andra ändan har arbetsgivaren inget krav på sig att ge honom arbete, om företaget inte har behov av detta.

Han tar dessutom mer och mer jobb utanför sin ursprungliga arbetsgivare. Arbetet har därmed blivit betydligt mera omväxlande och trevligare.

Slutsats. Att starta eget företag är i många fall något väldigt positivt, som många mer borde försöka med.

1 gillning

Absolut. Tror också egenföretagande är jättebra men är inte riktigt redo för det än. Känns för mycket att byta både till konsult och bli egenföretagare i samma veva då jag inte än är säker på att jag kommer trivas i konsultrollen. Vill prova på det som anställd först.

1 gillning