Jobbyte till konsult?

Ja, det var inte så mycket det sena möter jag tyckte var jobbigt utan mer att man förväntades ha ett engagemang för utveckling av en verksamhet som jag under långa tider bara mötte som namnet som stod på min lönespec. I vardagen var det kundens verksamhet jag var engagerad i.

Hur arbetsbelastning och ansvar blir beror på uppdrag och kund, så det kan komma att växla. Det man ska komma ihåg är att en kund har väldigt litet incitament för att du inte ska bli utbränd. Det ansvaret ligger hos konsultbolaget. Då konsultbolaget även har en affärsrelation med kunden och din chef där inte har direkt insyn i vad din vardag består av upplever jag att man som konsult behöver ta ett stort ansvar själv för detta och det kan vara svårt att få gehör. Det gäller att man har tur och får en riktigt bra närmsta chef. Personligen upplevde jag att det fungerade bra för mig, men jag tycker också att det är en av sidorna som blivit ännu bättre nu när jag är anställd på en it-avdelning.

Löneskillnaden är inte så stor. Även icke-konsultföretag och organisationer konkurerar på samma arbetsmarknad när de ska anställa. Jag hade i inga problem att höja min lön något när jag gick från konsult till anställd. Däremot finns det i konsultbranschen ofta upplägg som gör att du bättre kan styra vad de pengar uppdraget ger ska gå till. Att vara egen är så klart att ta den fördelen hela vägen ut.

Risken att få ta uppdrag man inte vill ha är överhängande. En gång blev jag till och med insåld på ett uppdrag utan att bli tillfrågad. Återigen är relationen till närmaste chef oändligt viktig. Det är hen som oftast för din talan inåt i organisationen och som slutgiltigt bestämmer vilket uppdrag du ska få. Dessutom är tid på bänken dyrt (för företaget eller för dig beroende på hur avtalet ser ut) och då blir det lite lotteri vilka uppdrag som råkar matcha i tid när ett annat tar slut.
Återigen, med en bra chef kan man styra mera. I min tidiga karriär ville jag prova på jobb utomlands. Min chef, som verkligen ville satsa på mig, tog då beslut att avsluta mitt pågående uppdrag för att jag skulle kunna gå några utbildningar som krävdes för möjliga uppdrag och för att jag skulle finnas tillgänglig när rätt uppdrag dök upp. Helt på arbetsgivarens bekostnad.

Ok, ja, hade inte tänkt på den aspekten att man kommer ha en chef som inte är involverad i ens dagliga arbete. Det har jag upplevt som problematiskt många gånger under min karriär och definitivt en faktor som kan leda till utbrändhet. Jag har lärt mig att jag behöver en chef som kan hjälpa till med prioritering och bortplockade av arbetsuppgifter när det blir för mycket eftersom jag har en tendens att ta på mig för mycket och sen bli överbelastad. Denna aspekt är för mig ett argument att stanna där jag är då jag just fått en ny chef med just denna förmåga samt insikt i mitt arbete men det är inte säkert att denna chef kan påverka vissa andra faktorer till min vantrivsel som vissa otrevliga kollegor som jag tyvärr måste interagera med som en viktig del av mitt jobb.

Baserat på vad du skriver ser jag absolut inget som talar för att du har personlighetsdragen som gynnar en duktig och samtidigt välmående konsult.

Det enda bra med kortare konsultengagemang hos kund är att de tar slut.

Jag känner ju inte dig och ser inte hela bilden, men mot den bakgrund du beskriver skulle jag baserat på mina erfarenheter från konsultbranschen inte rekommendera dig att söka dig dit för att nå den förändring du nu önskar.
Jag ser istället två andra alternativ som jag i motsvarande situation skulle försöka utvärdera.
1: Prova att prata med din nya chef kring de problem du upplever och se om det kan leda till någon förändring. Kanske går det att i någon mån byta arbetsuppgifter för att få anda personer att samarbeta med?
2: Titta efter liknande arbete hos andra arbetsgivare. Ingen kan garantera att du träffar helt rätt, men det blir åtminstone en möjlighet att börja på ny kula med nya arbetskamrater.

1 gillning

Du /kan/ få en sådan “chef” på uppdraget, du kan också bli luftnedsatt bakom fiendens linjer med noll stöd “hemifrån”. Det visar sig när du är där.
Större delen av min konsulttid trivdes jag på uppdraget och pratade med min egen chef (som hade eget uppdrag) några ggr om året. (Allt bra? Ja.)
Spontant hade jag sagt att du skulle må bäst av att jobba på gränssättande innan du blir konsult, medan min kompis tyckte det var lättare att sätta gränser som konsult än anställd, eftersom hon var mindre investerad då.

Jo, absolut. Jag har pratat med min nya chef om detta och hon är otroligt handlingskraftig och förstående men det finns gränser för vad hon kan klara av att förändra på distans från ett annat land där hon är baserad. Särskilt vad gäller kulturen inom vårt kontor har hon begränsade möjligheter att genomdriva en förändring.

Angående att hitta ett liknande jobb på ett annat bolag så är jag inte så sugen på det just nu då jag blivit lite bränd av intern politik inom produktbolag och den gränslöshet och brist på tydliga ansvarsområden som kommer med den roll jag har nu så jag letar efter nåt enklare, som en projektledarroll eller alternativt applikationskonsult. För den senare är jag beredd att gå ned i lön då det skulle innebära mycket mindre ansvar. Tyvärr har min erfarenhet varit att om man är motiverad och jobbar hårt för förbättringar inom bolaget och i produkterna så får man bara mer och mer att göra och blir aldrig någonsin av med andra arbetsuppgifter. Som högpresterande får man bara mer och mer att göra tills man kraschar eller tvingas sluta. Läxan blir ju att det är bättre att vara lite slö, inte ta initiativ och backa från ansvar. Inte direkt den läxan jag ville lära mig.

Du är på fel ställe.

1 gillning

Det viktigaste i ditt liv är du.

Arbetsgivaren kommer inte att prioritera dig på det sätt du behöver bli prioriterad.

Du behöver stöd och hjälp med att kunna gå ner i arbetstid. Till heltid.

Om det fungerar på din arbetsplats så som det gör på min så finns det inte någon sådan hjälp att få från arbetsgivaren.

Där jag jobbar finns det ingen som på riktigt vill att du ska kunna ha en bra balans mellan arbete och fritid. Det sägs i ord att det är viktigt, och har uttalats starkt de senaste åren efter att många har mått dåligt pga alltför hög arbetsbelastning. Men i verkligheten har inget förändrats. Alla har för mycket som måste göras/rapporteras/prioriteras.

Den enda som kan ta ansvar för din situation är du.

Den enda som kan prioritera dig är du.

Den enda som kan styra över din balans mellan arbete och fritid är du.

Du behöver sätta dig själv och ditt liv i första hand.

Om du är i en situation där du själv känner att du är nära väggen så är din viktigaste uppgift att backa undan därifrån. När du har en bättre balans i livet är du i en bättre situation att fatta beslut.

Det tar lång tid, och det är inte helt lätt. Men det är ditt liv. Och din tid. Du ger bort ditt liv. Sluta med det.

Gå ner i tid - till heltid.

Du är det viktigaste i ditt liv.

:kissing_heart::heart::hugs:

2 gillningar

Från det du skriver får jag samma känsla som flera andra redan givit uttryck för, du befinner dig i en ohållbar situation och du behöver ta dig ur den på något sätt.

Jag tolkar dig som att du inte ser några riktiga möjligheter på din nuvarande arbetsplats och att du även har tidigare erfarenheter från andra produktbolag som säger dig att det fungerar på liknande sätt i stora delar av den branschen. Jag har inga egna erfarenheter från just produktbolag, men jag vet att det finns arbetsplatser som inte behöver vara dysfunktionella på det sätt som du beskriver.

De roller som du beskriver att du har erfarenhet av (projektledning/verksamhetsanalytiker/produktägare) finns det behov av på många IT-avdelningar, inte bara på produktbolag. Har du funderat på att söka jobb på IT-avdelning inom ett företag/organisation med verksamhet i annan bransch?

Att vara konsult är förvisso ett bra sätt att komma in på olika arbetsplatser för att se hur kultur och arbetsuppgifter är och om man trivs. Att som konsult efter något år söka fast tjänst hos sin uppdragsgivare är inte helt ovanligt. Kunderna brukar oftast låta bli att ge konsulter direkta erbjudanden för att inte störa relationen med konsultbolaget, men om en konsult själv tar initiativet är min erfarenhet att det brukar lösa sig.
Nackdelen med konsultvägen är att det som tidigare sagts är lite slumpmässigt var man hamnar. Ett alternativ är då att istället själv aktivt söka dig till arbetsgivare du är sugen på. Lyssna noga mellan raderna på intervjuerna och ställ de frågor som är viktiga för dig. Får du sedan jobbet, om det inte funkar, gå vidare till nästa. Det brukar heta att det inte är bra att byta jobb för ofta, men om du är ärlig med anledning vid kommande intervjuer så har jag svårt att se den arbetsgivare som inte skulle tycka att de kan erbjuda en bättre arbetsmiljö till en högpresterande anställd. Om inte, så vill du i alla fall inte vara anställd där. Då är det bra att få reda på det direkt.

Avslutningsvis tror jag från det du skriver inte att du egentligen vill ha enklare arbetsuppgifter. Du vill bara ha en hållbar arbetssituation med balans mellan arbete och fritid där du kan utvecklas och komma till din fulla rätt. Det är en fullt rimlig önskan och jag vet att det finns arbetsplatser där detta fungerar. Det gäller bara att hitta den som är rätt för dig. Ge inte upp.

1 gillning