Hej Forumet!
Jag jobbade tidigare på en mindre konsultfirma.
Jag trivdes mycket bra, men efter många år där kändes det dags att testa på något nytt. Något jag saknade på det lilla företaget var en förståelse för hur saker fungerar i större organisationer och de strukturer som krävs för att bedriva verksamhet där. Jag blev head-huntad till en ny arbetsgivare som uppfyllde detta. Det nya företagets säljpitch för att få mig intresserad var att detta borde vara enkelt för mig efter att ha jobbat hårt inom konsultbranschen många år plus en rejäl löneökning. De hade även nya spännande projekt som jag gärna skulle vilja arbeta i, så jag nappade. Detta var drygt tre år sedan.
Jag trivs mycket bra hos min nya arbetsgivare och jag har lärt mig väldigt mycket under denna tid, så i backspegeln känner jag att jag gjorde rätt val, men på senare tid har en del tankar börjat gnaga allt hårdare i bakhuvudet på mig;
- Övertid; min chef har nyligen uttryckt att han förväntar sig att jag lägger upp mot 150 övertidstimmar per år utan kompensation utöver normal lön. ”Lite övertid här” och där ingår i jobbet nämndes även på anställningsintervjun, men den nivån av gratisarbete hade jag inte förväntat mig. Hade jag vetat detta så skulle mitt löneanspråk även varit 10 procent högre för i min förra tjänst ersattes all övertid. Jag kommer nu även från en period med mycket övertid, förra året över 400h. Jag trivs med hög belastning och klagar ej, men förväntar mig även att bli kompenserad för detta slit. Efter många turer med min chef lyckades han få fram en ”one time only”-lösning med två extralöner som ska betalas ett år senare mot att de projekt jag är involverad i möter vissa mål. Jag var så klart inte nöjd med den lösningen då jag lagt ner arbetstiden oavsett vad utfallet blir och om det ska vara riskbaserat så bör det ju även vara så att belöningen borde bli betydligt större vid lyckat utfall. Jag arbetar även detta år i flera mycket tidskrävande projekt och för att lyckas väl behöver jag egentligen jobba betydligt mer än åtta timmar om dagen nu med, men chefen har nu sagt nej och vill inte att jag arbetar mer övertid än ”det som ingår i tjänsten”. Varje dag ställs jag därför inför dilemmat att antingen inte jobba mer än vad som är avtalat och därmed orsaka dålig kvalitet i mina projekt eller att jobba mer än avtalat oavlönat för att försäkra kvaliteten i arbetet. För någon som mig med stark pliktkänsla är detta inte helt lätt.
- Löneutveckling; jag upplever inte att min prestation belönas, vid lönesamtal skyller chefen på den budgetram han fått baserad på fackliga förhandlingar. Jag har presterat mer och bättre de sista åren än jag gjorde hos min förra arbetsgivare. Resultatet i år blev dock mindre än halva inflationen i löneökning, detta försökte han dessutom sälja in som bra då de flesta andra fick ännu lägre. Mycket besviken.
- Det lönar sig inte att lönearbeta (efter en viss gräns). För att avlasta mig hyrs flera konsulter in. Dessa fakturerar vardera i storleksordningen 2 000 000 SEK per år. Flera av dem driver egna aktiebolag, och de kan då plocka ut betydligt mer i lön + utdelning än vad jag får ut (65 000 SEK/månad). Detta trots att de producerar betydligt mindre värde för mitt företag än vad jag gör. För varje extra hundralapp jag sliter ihop får jag behålla 44 SEK efter skatt…
Med dessa tankar i bakhuvudet går jag inom kort på föräldraledighet och under min föräldraledighet kommer jag behöva bestämma vad jag tänker göra när jag kommer tillbaka till jobbet några månader;
- Fortsätta med nuvarande jobb, jag trivs trots allt bra med det mesta utom ersättningen (och ställa ultimatum till chef eller forcera ner arbetstid till åtta timmar per dag)
- Starta eget (med risken att inte få några uppdrag. Jag är en typisk introvert person som nog inte kommer gilla sälj och kundvård vilket ju inte är optimalt som egenföretagare)?
- Gå tillbaka till förra arbetsgivaren (trivdes bra där också och kan nog få bra villkor)?
- Leta nytt jobb (enkelt, kan få nytt jobb hos annan snabbt om jag vill, men ev. med något sämre villkor)?
Jag antar att vad jag vill ha ut av den här tråden är lite fler perspektiv (främst från andra tjänstemän som tjänar över brytpunkt för statlig skatt).
Hur är det med övertid på er arbetsplats?
Anser ni att er löneutveckling speglar er prestation?
Hur motiverar ni att slita som ett djur när man dessutom får behålla så lite av sista tjänad krona p.g.a. absurda skatter?
Har ni varit i en liknande situation? Vad skulle ni gjort?
Kanske även kan nämna att vår finansiella situation är ganska bra och vi kan klara oss utan att arbeta ett par år om vi så önskar. Vi sparar för möjlighet till FIRE om senast sju år, men tror nog att vi kommer fortsätta jobba även därefter.
Tips, råd, allmänna synpunkter mottages tacksamt!