Medelålderskris rent jobbmässigt

Flitig läsare som känner att hen har landat i någon slags medelålderskris rent jobbmässigt…

Bakrunden är att det är lite skakigt på marknaden, inte minst inom konsultbranschen där jag är nu. Har lyckligtvis alltid tajmat rätt branch vid rätt tillfälle och så även denna gång.

Däremot känner jag att efter ett antal år som konsult inom systemutveckling så är det dags för något nytt…

Bäst erbjudande finns hos ett produktbolag, där jag är idag. Ledig tid och lön är bäst. Däremot lite tungrott, sega processer och kanske inte riktigt inom mitt område. Finns en hel del saker som man stör sig på men det finns möjlighet att påverka en hel del eller byta avdelning.

En annan lösning är ju såklart att stanna där man är idag och byta uppdrag men det är lite för mycket förändringar på senare som gjort att det inte är lika kul längre.

En tredje lösning är som konsult inom affärssystem. Nytt och hett för mig. Mer rätt område och möjligheterna är goda. Dock återigen konsult, inte lika flexibelt med ledig tid samt dessutom gå ner ett par tusenlappar i lön. Ingen stor grejj men ändå…

Är det fler som känner igen sig som kan vägleda en vilsen skäl som inte riktigt har kul på jobbet längre. För mig är det inte tekniken i sig som är det viktigaste utan snarare individerna runtomkring samt de mjuka värdena.

3 gillningar

Finns arbetsuppgifterna för “konsult inom affärssystem” att göra, om man vill göra dem som anställd? Jag har jobbat på olika produktbolag för nischade affärssystem, och det har alltid behövts folk till det här. Det brukar betala bra, också, eftersom produktbolaget fakturerar slutkunden per timme för din expertis.

Beroende på vilken fas som produktbolaget befinner sig i så kan arbetsuppgifterna variera från enklare post-sales hela vägen fram till mer avancerad verksamhetsutveckling.

Det låter som du kanske vill byta jobb, men kanske ändå inte bli konsult just nu.

1 gillning

Menar du ändringar inom IT-konsultbranschen generellt, och i så fall vad är det för ändringar du tänker på?

Nej, förändringar där jag är idag. Vill inte outa mig för mycket så jag ber om ursäkt för den kryptiska informationen.

Men man kan krasst säga att när individer som man ser upp till lämnar så påverkar en såklart. Likaså när bra chefer/ledare som man känt sig trygg med lämnar.

Ja jag känner mig färdig där jag är idag och inte sugen att hoppa vidare till annat konsultbolag egentligen. Dock är utveckling inom affärssystem just som konsult, inhouse för det mesta men resa förekommer.

Enklast just nu är att vandra över till kunduppdraget men känns fel om man gör det mest för att få tid att tänka samt att det är bäst kompensation…

Jag jobbade fram tills för ett tag sedan som ledare inom konsultbranschen, ganska traditionell timkonsulting mot en stor kund. Hett teknikområde, mycket fokus på rekrytering och nöjda medarbetare å ena sidan och prispress med krympande marginaler på andra.
Efter många år i samma bransch med ständigt ökande ansvarsroller valde jag att kliva av karusellen för att börja på ett bolag som utvecklar en produkt inom ett område jag inte alls behärskar. Allt för att jag kände “nu eller aldrig”.

Jag tror man kommer till en gräns när den personliga utvecklingen stannar av och då står man inför ett val - fortsätt med känd materia, framtida utmaningar kommer komma i form av att du får sämre förutsättningar för att göra jobbet men eftersom du är så erfaren löser du det ( =stort värde för arbetsgivaren, ofta mycket välbetalt), ELLER kliv av och lär nytt. Kanske får gå ner i lön/roll etc, men uppsidan är att varje dag tvingar dig bilda nya synapser.

Vilket som är rätt för dig vet bara du, jag har i varje fall inte ångrat mig.

2 gillningar

Åh! Så spot on och jag känner igen mig i detta. Jag har egentligen alla möjligheter men är inne i just denna karusell och visst det var kul att prova på…

Har pratat med f.d seniora kollegor och mentorer. Alla sagt mer eller mindre samma sak. Antingen att man får möjlighet att prova på en ny roll eller att man helt enkelt känner sig färdig med ett område och då gör ett val.

Frågan är bara hur drastisk man ska vara men det kan endast jag svara på. Våga prova!

Ska man drömma fritt så börjar det bli rätt skönt att vägleda andra snarare än att göra sakerna själv. Dock läskigt att släppa systemutvecklingsbiten.