Jag är 46 år och utvecklingschef på ett IT/teknik bolag. Jag har gått från utvecklare till utvecklingschef via ett antal roller och bolag under min drygt 22 år långa karriär. Den naturliga fortsättning är kanske att bli VD/CEO eller CTO på ett större bolag men samtidigt funderar jag en hel del på att någonstans runt 50-55 år så “peakar” nog min attraktionskraft på arbetsmarknaden. I det läget kommer det finnas yngre, billigare och hungrigare kandidater som bolag i en “modern” bransch som IT/Teknik hellre vill ha. Därav funderar jag över hur man trappar ner och förbereder sig för att fortfarande vara attraktiv under den sista 15 åren i arbetslivet.
Det handlar alltså inte om att byta bransch eller utbildning. Kan absolut tänka mig att jobba inom IT/Teknik arbetslivet ut. Det uppenbara är att titta på de roller där störst brist finns samt planera för en rejäl nergång i lön. Det jag mest lutar åt är att återgå till utvecklare eller någon annan arbetstagarroll där jag får jobba nära med tekniken igen men tar mindre övergripande ansvar.
Någon annan som funderar över denna fas av arbetslivet eller rent av exekverat en lyckad övergång från chef till något annat under slutet av arbetslivet? Gick ni i sådant fall ner i lön under denna fas?
Har du funderat något på att bli egenkonsult? Har man gott om erfarenhet borde det inte vara några problem att konsulta som utvecklare, och eftersom timpriset kan varieras så lär man alltid hitta någon kund som nappar. Även med ett “billigt” timpris så borde den totala intjäningen ligga minst i nivå med en chefslön, så man behöver inte oroa sig för att behöva gå ner i lön så länge man fortsätter jobba heltid.
Jag har själv jobbat på företag som tagit in sådana egenkonsulter - seniora utvecklare i åldern 45 - 55 år som bara fokuserar på programmering och att leverera lösningar. Det verkade rätt avkopplande, att kunna göra sin grej och slippa tänka på politik eller att göra karriär…
Alternativt så kan man göra samma sak men jobba stenhårt de “sista” 10 åren man är relativt attraktiv på arbetsmarknaden, maxa timpris och beläggning så att man tjänar 2-3 ggr en vanlig lön, för att ha möjlighet att i värsta fall gå i tidig pension vid 55 om ingen vill ha en.
Jag gjorde det ta för några år sedan. Men i mitt fall handlade det om att jag började vantrivas med att vara chef och inte vara delaktig i själva engineering arbetet. Jag var 48 och återgick till en ren utvecklarroll från diverse chef/cto roller under 7-8 år i ett medelstort amerikanskt bolag. Jag tog mig en allvarlig funderare på vad jag ville göra med mina sista 10 år i branschen och kom fram till att jag ville vara ingenjör igen. Bästa jag har gjort och stortrivs återigen med mitt arbete. Det blev en liten törn på lönen men ligger fortfarande över 1m i årslön.
Sitter ungefär i samma position men i annan bransch. Min plan är att runt 50 bli egen konsult ser dagligen ett stort behov av interimschefer och då efterfrågas oftast lite mer seniora personer. Lite påhugg som PL och liknande kan också tänkas. Tror det kan vara lönsamt både ekonomiskt och tidsmässigt. Sitter man kvar som anställd med hög lön blir det först en massa skatt på lönen och sen på pensionen. Bättre då och bygga förmögenhet i bolag.
Faller andan på kan man kanske anställa lite juniora konsulter, men det är steg 2.
Jag har själv lite svårt att förstå hur egenkonsult på något vis skall förbättra mitt läge. Snarare utvecklare som arbetar med systemförvaltning men utmaningen då är om man vill börja om hela teknikresan eller arbeta med riktigt gamla system där mina gamla java-kunskaper kan fräschas upp? Klurigt.
Java och Spring är ju fortfarande välanvänt i nyutveckling. Det är lite docker/kubernetis och orkestrering som behöver till kanske bara, men det tar ju typ ett par veckor av användande att få koll på.
Är det? I min värld så dog serverside java i samband med node.js. Nu fanns det ingen anledning att ha frontend-utvecklare som körde javascript och backend-utvecklare som körde java/spring. Alla är java/type -script utvecklare i min organisation. Detta är kanske också en av utmaningarna med att lämna chef/ledarskaps -området. Förändringarna i teknikstacken tenderar att utvecklas och förändras i ett oerhört tempo men ledarskap och utvecklingsmetodik bygger mer på lång erfarenhet.
Bara att välja ett ställe som kör Java-stacken på serversidan. Väljer de att byta teknikstack efter att du har börjat då har du ju en perfekt chans att följa med där och lära dig det. Vill du inte lära dig en ny stack i det läget är det bara att byta till något annat ställe som kör Java-stacken.
Med Docker/Kubernetes ser jag snarare att det blir viktigt att få mer minnesoptimerade containrar, så node.js utesluts då med, till fördel av mer kompakta runtimes som Go/Rust.
Container-orkestrering gör det ju också enklare att vara mer heterogen i backend—vi kör Java, Python, PHP, Go, Bash, rena Apache och Nginx-servers och mycket annat i vår backend, beroende på vad som passar till vad.
Ekonomisk ersättning, Frihet, möjlighet att flexa avseende roller, med din bakgrund interimschef, projektledare, utvecklare o.s.v. beroende på vad som efterfrågas för stunden… gjorde själv så med liknande bakgrund som dig.
Befinner mig i liknande situation. Har bra position men vet att yngre förmågor hela tiden dyker upp. Min bransch går lite cykler med förändringar med jämna mellanrum. Jag pensionssparar ganska mycket via löneväxling så att den dag när jag är 62 (?) och inte landar rätt i en omorganisation kan skjuta ut mig.