Hög lön - hjälp mig resonera kring risk kopplad till karriärsbyte

Hej,

Som titeln lyder har jag idag en stabil karriär, är 30 år gammal och tjänar 80k/månaden med väldigt bra förmåner, tjänstepension och framtidsutsikter vad gäller löneutveckling. Mitt arbetstempo är rimligt, jobbar varken för mycket eller för lite, har tid för fritid och hobbys.

Jag har den senaste tiden känt ett ganska brinnande behov av att inta en annan roll i min karriär då jag känner mig understimulerad som människa - mina arbetsuppgifter är i perioder extremt utmanande men jag har i dagsläget en väldigt reaktiv roll, dvs jag blir kontaktad när ett problem behöver redas ut/lösas - jag känner på ett personligt/mänskligt plan att jag hade passat bättre i en roll där jag får komma med egna idéer, egna initiativ och skapa något nytt. Ni som någonsin känt att er personlighet inte matcher er yrkesroll, ja precis så kan jag känna ibland.

Jag tror att det kan finnas möjligheter inom mitt företag (stort bolag) att inta en ny roll - är dock osäker på hur jag ska presentera ett sådant förslag för min chef och hur stöttande han kommer vara då det jag önskar skulle i praktiken innebära att jag behöver lämna min enhet. Jag har blivit anställd för min expertis och är väldigt uppskattad för den, är därför osäker på hur något sådant skulle tas emot. Idéer/risker som snurrar runt i mitt huvud:

• Skulle jag behöva gå ner i lön;
  • Vad händer om jag inte trivs på den nya rollen - har jag då försakat otrolig tjänst bara pga mitt sökande på “stimulans”;
  • Behöver jag ens byta jobb? Har länge reflekterat över om jag ska vara entreprenör på deltid, har spånat på idéer under många sömnlösa nätter och under min fritid.
  • Dumt att ge upp en trygghet under en osäker makroekonomisk period samt när familjebildande är på väg?
  • Hur säljer man in sig själv till en ny yrkesroll när man läst en master som gett en den yrkesroll man har idag;
  • Hur mycket tid ska jag lägga på omskolning? Den typen av roll jag är ute efter, initiativtagande/affärsutveckling uppfattar jag är nog mycket mer “learning by doing” än en specifik utbildning

Att släppa trygghet kan vara bland det svåraste beslut man kan ta, i flera olika aspekter av ens liv. I min familj hade vi det tufft ekonomiskt när jag växte upp, så ekonomi har varit högt prioriterat i mitt liv - vilket gör denna fas som jag är i just nu lite extra svår.

Någon som suttit vid samma vägskäl och kan dela lite erfarenheter? Tacksam!

Jag uppfattar att frågan är normal. I linjen arbetar man oftast reaktivt. I olika stabsroller sitter man istället och “skriver spelreglerna” dvs. jobbar med olika utvecklingsprojekt.

Att säga på ett utvecklingssamtal att du skulle vilja utvecklas mot att på sikt jobba mer proaktivt på ledningstaben eller liknande ställe uppfatt jag inte som illojalt eller konstigt. Möjligen om det är extrem brist på personer med din typ av kompetens skulle det ses som något negativt. Normalt är annars chefer stöttande när det gäller sådana ambitioner, så länge det handlar om saker som går i linje med företagets mål i stort.

Jag tror att det enklaste sättet att komma dit du vill vore att delta i interna projekt av olika slag. Det brukar ofta finnas förbättringsprojekt och liknande i större företag. Att vara med i sådana är en generell karriärbooster och särskilt lämpligt för att röra sig mot mer generella utvecklande tjänster.

3 gillningar

En fråga som kanske kan hjälpa - Hur svårt vore det att gå tillbaka till en liknande roll, om det skulle visa sig att det du vill prova inte fungerar? Om det är relativt lätt är risken nära noll, samtidigt som du säkert får mycket tillbaka. Det kan ju myckat väl vara så att din arbetsplats får ännu större värde från dig i en ny roll, särskilt om du själv vill satsa på det. Även om du skulle gå ned i lön låter det som att du skulle kunna tjäna tillräckligt för att klara dig med marginal för långsiktigt sparande.

Kan du eventuellt hitta ett nytt sätt att packetera din kunskap så organisationen fortfarande har tillgång till den, t.ex. vara rådgivande till den/de som tar över din roll idag som en del av din nya önskade tjänst?

1 gillning

Tack Jens, uppskattar dina tankar. Jag har också tänkt att jag skulle kunna positionera mig mot en sådan roll jag vill ha genom att försöka delta i projekt där jag kan bidra mer och ödmjukt försöka axla en annan roll än den jag vanligtvis brukar ha. Något tips på hur detta ska framföras på bäst möjliga sätt?

Att ta upp det på ett utvecklingssamtal vore den gängse ordinarie vägen. Sedan kan du ju alltid ta upp frågan mer spontant med chefen också. Det vore väl framför allt intressant att fråga om hur möjligheterna ser ut. Inom vissa verksamheter finns det gott om sådana projekt, på andra håll är det mer sällsynt. Det kan i sin tur också påverka hur lätt/svårt det är att komma ifråga.

Om projektet är av sådan karaktär att medverkan skulle kunna rymmas inom din nuvarande tjänst så vore det sannolikt lättare att få till. Det kan alltid gå att hitta lösningar som innebär att vissa enklare arbetsuppgifter omfördelas. Handlar det däremot om ett projekt där medverkan är på heltid blir ju frågan större. Jag tror inte att det i sig ska vara ett hinder för att ställa frågan. Det blir dock enklare att föra en diskussion om lite mindre projekt.

Tack KJ för bra input. Jag tror att med dagens läge så har varje enhet en godkänd budget de lever efter, skulle jag lämna min enhet så ryker nog min lön från budgetallokeringen då företaget börjat anamma en restriktiv personalpolicy. Jag tror att jag ska kunna paketera min erfarenhet och kunskap på sådant sätt att det skulle kunna bli attraktivt för den roll jag vill närma mig, det är en väldigt bra poäng! Antar att det i slutändan handlar om att kunna “sälja” in sig själv :slight_smile:

Väldigt sant, tack! Finns nog en risk för att det jag önskar göra inte längre ryms inom min nuvarande tjänst så i sådant fall hänger det nog på min chefs goda vilja.

Javisst. Och det beror också mycket på ditt förhållande till din nuvarande och eventuellt nya chef. Här är det relationerna mellan er, och din förmåga att kommunicera med dem, som avgör mycket av utfallet tror jag. Vilken typ av budskap är din chef mottaglig för, vad vill din chef göra för att agera i organisationens och sitt eget bästa? Viktigt att beakta. Och kanske möjligt att sondera i olika sammanhang, utan att kalla till ett “allvarligt möte” från ingenstans.
Kom just på att jag håller på med en liknande omställning på min egen arbetsplats, det var väl därför jag började svara på din fråga…! Jag vill själv ha en tjänst som idag inte finns på mitt företag, och har över 1 års tid diskuterat idéer med min chef, skickat in förslag till företagets “idélåda” och deltagit i en projektgrupp där jag kunnat visa min kompetens för andra avdelningar på företaget, där personer i chefspositioner deltagit. Kanske kan tjäna som inspiration till en gradvis övergång, som i alla fall är möjlig på min arbetsplats.

1 gillning

Projekt ingår sällan i tjänsten mer direkt så den frågan är nog inte så kritisk. Det handlar snarare om att vara sedd som en medarbetare med potential. I min värld är det väldigt viktigt att göra det. Alla möjligheter behöver inte komma här och nu men om du är sedd som någon med potential kommer du förr eller senare att få en positiv utveckling.

Är du däremot inte sedd som en sådan person så kan du sitta på sin stol tills det börjar växa mossa där. Den här bedömningen handlar inte alltid om din person, den kan också handla om din roll. I vissa verksamheter är det så att personer med en bakgrund på “rätt” avdelning automatiskt har företräde till allt spännande. De som inte har den rätta bakgrunden ses mer som utbytbara. Jag har egen erfarenhet av att inte ha setts som en medarbetare med potential. Sådana arbetsplatser är, som jag ser det, helt nödvändiga att lämna så snabbt det bara går. Den här frågan är helt avgörande för ens möjligheter och det är inte alltid som man är medveten om vilken status man de facto har. Ofta kan det vara när någon junior kollega blir tilldelad den attraktiva tjänsten som du suttit och suktat efter i flera år som det blir tydligt att du är passé.

Sedan är det förstås så att i en viss given verksamhet så är det personer med viss utbildning och profil som främst är aktuella för interna karriärer. De som jobbar i vissa andra roller gör normalt karriär genom att byta arbetsgivare istället. Det är inget fel med att det ser ut så utan det är spelets regler. Det är bra att ha klart för sig hur läget ser ut för den egna rollen så att man inte bygger upp felaktiga förväntningar.

3 gillningar

@AriesofSea
Hej! Först av allt, grattis till ett ändå ganska angenämt problem. Det är ju fint både att ha en så stabil och förmånsrik tjänst, och att känna inspiration för något nytt!

Min spontana tanke är att du behöver välja väg.

• Antingen så bestämmer du dig för att tjänsten du har är värd att hålla kvar pga alla sina fördelar och för att inkomsten möjliggör en fin fritid/bostad/etc. Och så landar du stadigt i det.
  • Eller så bestämmer du dig för att följa din nya inspiration, utifrån ditt behov av ny stimulans, och då agerar du ganska tydligt i den riktningen.
  • Båda alternativen kan vara bra. Det man INTE vill göra är att stanna länge i en situation där man mest önskar sig bort. Det är bara glädjedränerande.

Själv valde jag i år att agera utifrån en längtan efter mer stimulans, och märker då att nya tjänsten verkligen har höjt mitt humör trots besvär med lång pendling. Men alla är olika och det finns inget facit!

Jag tror att detta är ett beslut som behöver fattas med magkänsla/intuition mer än med logik. Känn efter om den nuvarande perioden i arbetslivet känns “färdig” eller inte.

Önskar dig allt gott!