Hej!
Jag sitter i en situation där jag inte riktigt vet hur jag ska tänka. Jag vänder som en vindflöjel men just nu pekar flöjeln åt ett visst håll. Hade varit intressant att få input från er som brukar ha bra tankar.
Utgångsläge är att jag har varit anställd på samma ställe i 10 år. Utbildat mig under pågående tjänstgöring på bolagets bekostnad vilket innebär att jag har utökat ansvarsområde/arbetar med mer kvalificerade arbetsuppgifter än ca 90 % av mina anställda kollegor på min avdelning.
Problemet är att senaste 1-2 åren har de arbetsuppgifter jag och övriga i min grupp är åsatta att arbeta med blivit sämre i den meningen att de inte ses som särskilt utmanande (mer än på pappret) för någon som arbetat några år. I tillägg till detta har det plockats in arbetsuppgifter som är mindre kvalificerade men som vi ändå är ålagda att göra och det är stort fokus på.
Kontentan av detta är alltså att de kvalificerade arbetsuppgifterna vi gör till stor del bara är kvalificerade på pappret. Det har därutöver tillkommit arbetsuppgifter som även på pappret är okvalificerade. Lägg därtill ett chefsskap som många i gruppen har åsikter om samt ett allmänt missnöje inom gruppen. För egen del har jag, tvärtemot övriga, haft ett antal uppgifter kvar som är mer än kvalificerade och tagit mycket tid, ork och energi, på gränsen till utbrändhet. Nu börjar dessa uppgifter lida mot sitt slut vilket känns skönt men samtidigt lite sorgligt. De har likväl varit utvecklande för mig.
På en annan avdelning behöver de nu förstärkning. Min bedömning är att där är i princip alla arbetsuppgifter kvalificerade och anpassade efter min tjänstekategori. Viss reservation då jag inte har detaljkunskap. Jag tror att jag skulle finna det mer stimulerande än min nuvarande situation. Det är då, troligen, också lite mer krävande och fokus på resultat. Lönemässigt handlar det om några tusenlappar extra per månad.
Jag har varit inställd senaste halvåret att så fort det ges en öppning så försvinner jag dit. Jag börjar dock tveka av följande orsaker:
- Vid ett byte kan jag troligen inte byta tillbaka på ett lätt sätt.
Vad händer om jag inte trivs med arbetsuppgifterna - då får jag försöka söka mig till ytterligare en annan avdelning. I normalfallet hade det inte varit någon stor deal men då jag upplever mig som sliten är jag lite rädd för att det blir för mycket om jag inte trivs där.
Att jag är sliten kan bero delvis på ledarskapet/nuvarande grupp men även att jag haft krävande arbetsuppgifter parallellt med övriga.
Jag börjar nu tveka om att byta tjänst är rätt just nu. Där jag är nu tror jag inte det kommer bli bättre arbetsuppgifter/ledarskap/tillhörighet. Det talar för ett byte.
Vad som jag dock börjar fundera på är följande: Jag håller på att avsluta de krävande arbetsuppgifterna som jag haft hängande över mig senaste året. Jag bedömer alltså att det närmaste året kommer det handla om (vad jag anser) mindre krävande arbetsuppgifter. Ska jag ta tillfället i akt och försöka “vila upp mig” under det kommande året och försöka bortse från innehållet i arbetsuppgifterna?
Den andra avdelning rekryterar lite då och då och inom 1-2 årsperiod tror jag inte det är omöjligt att kunna få gå över. Jag funderar också på att få till en deal med att “lånas ut” under ett halvår eller liknande.
Så för att mala ner frågan/funderingar:
Jag trivs inte jättebra där jag är nu på grund av ledarskap/grupp/ej utmanande arbetsuppgifter. Observera att individerna har jag inget emot, det är deras negativa inställning (vilket ju delas av mig) till arbetsuppgifterna. Jag har haft ett hektiskt år, nästintill utbränd, men mycket av de uppgifterna håller på att avslutas. Bedömningen är därför att kommande år skulle kunna bli rätt vilsamt om man sänker min ribba för vad jag vill prestera och försöka koppla bort vad man gör och försöka godta situationen som den är. Energin som blir över tänker jag försöka ägna åt familj och uppvilning och öva mig på att koppla bort jobbet. Kan ju också tillägga att hemma är det bitvis lite stökigt (småbarnsåren…) vilket också givetvis bör vägas in.
Ovanstående bygger på att jag lyckas koppla bort min vilja att prestera i kronor och öron och mer gilla läget att göra det jag blir tillsagd. Kan man göra det under den begränsad tid? Kan ju också lägga till att ingen i nuvarande grupp tycker det fungerar bra men än så länge är det bara nån enstaka som slutat/bytt.
Alternativet är annars i detta läge, lite tilltufsad och sliten, byta till en avdelning som kräver lite mer engagemang men samtidigt troligen är mer utvecklande. Då blir det inget “vilo-år” men samtidigt kanske strukturen/ledarskapet/gruppen är bättre (eller inte…och då blir det nog för mycket för mig i det skede jag är nu…). Arbetsuppgifterna TROR jag att jag kommer tilltalas av mer än nuvarande, men är inte helt säker.
Jag kan också tillägga att som läget är nu är det ohållbart i längden. Så det handlar egentligen om det är rätt tidpunkt att gå över nu eller senare, alternativt att det blir en förändring i befintliga arbetsuppgifter/grupp
Jag vet inte riktigt vad ni ska komma med input på men alla tankar och frågor är välkomna…