Era erfarenheter att skapa möjligheter på bolaget du arbetar på i dåliga tider

Hej!

Min tanke är att se hur andra resonerar, och jag har ingen ställning som det är nu.

Det verkar gå sådär för företaget jag arbetar på, där det dragits ner på personal ett par ggr senaste året. En del säger att när man ska satsa i karriären så ska man se till att vara på bolag som det går hyfsat bra för, för där skapas nya möjligheter hela tiden.

Men om man är kvar på ett bolag där det dras ner på personal och annat, kan man tänka positivt åt andra hållet, att det skapas plats och möjligheter åt mig om jag får vara kvar? Jag försöker tänka lite positivt här, att kanske det går att utnyttja till min fördel om man försöker vara handlingskraftig?

Man får vara glad att man har ett jobb känner jag också i dessa tider, för det är tufft för många. Så frågeställningen är ett vettigt mindset. Någon som skapat möjligheter för sig själv när det sett dystert ut? :slight_smile:

Om du har ägande / bonus eller liknande kan det vara bra då företaget förhoppningsvis kan tjäna mer pengar.

Om du bara har vanlig månadslön så är det oftast dåligt för du förväntas göra mer för samma ersättning.

Men det är klart att det blir mindre konkurrens om befodran och liknande.

Jag skulle haft en öppen dialog med min chef om bolagets framtid och hur de ser på din roll osv. Om de inte har bra svar så är det varningsflagga och då bör du börja söka dig vidare.

Jag har inget ägande att räkna med. Finns ingen sådan typ av kompensation.

Jag tog på mig mer ansvar för 2 månader sedan och det verkar som att det bara blir en klapp i ryggen lönemässigt.

Men jag funderar på om jag försöker tänka positivt och leta möjligheter.

Men jag ska prata med min chef om framtiden med tanke på hur det går. Vad jag kan förvänta mig och vilka möjligheter kommer att finnas.

Det är befodran jag tänkte på. Skulle det kunna öppna upp möjligheter för att kanske byta arbetsroll.

Iaf skulle det kunna ge mig erfarenhet för att hitta möjligheter hos andra arbetsgivare om det så behövs sen.

Men det är också därför jag frågar om folks erfarenhet här. Det kanske är för positivt tänkande.

Åtminstone fråga ‘Varför sparkar vi folk och kommer jag också få sparken?’

Byt företag annars, går ju att söka nya jobb, få mycket mer i lön eventuellt och nya utmaningar, brukar ge mycket för livslusten!!

En möjlighet är att få någon form av avgångsvederlag.

Det var fler som svarade här, men med den info jag har så tror jag det inte är risk för mig att förlora jobbet.

Och om jag gör så är det nog inga svårigheter för mig att hitta nytt arbete iaf.

Jag försöker bara göra det bästa av möjligheterna.

1 gillning

@Rewsen @Pareto @SNS,

Saker hände. De kapade hälften i mitt team. Dock så har jag inte fått så mycket beröm i mitt liv någon gång, och jag blev omflyttad för att starta upp ett nytt team med annan inriktning. Så det verkar som mitt engagemang företaget har märkts, och de vill verkligen ha kvar mig. Så i höst blir det att utvärdera om det är rätt. Mycket i den nya rollen känns betydligt roligare än min roll just nu.

Dock så ska det skapas ett till team bredvid i samma organisation som jag tror att jag hellre vill vara del av, men har inte den erfarenheten. Vad gör man då? Jag känner lite att med allt som händer så är risken stor att jag inte har något jobb alls då. Det känns på något sätt pinsamt.

Ska jag prova nya rollen och sen kanske senare i höst om jag fortfarande har intresse prata med min nya chef om det andra teamet?

1 gillning