Nästa steg i karriären

Jag jobbar idag i en relativt bred roll där jag hanterar både kundkontakt, viss försäljning och marknadsföring. Jag funderar på nästa steg i min karriär, men jag är osäker på vilken riktning jag ska välja.

Jag trivs med kreativt arbete och är nyfiken på marknadsföring, men har haft svårt att få utrymme att utveckla det. Samtidigt har jag fått erfarenhet av försäljning, men är osäker på om det är rätt för mig långsiktigt.

Jag vill göra ett val som känns både utvecklande och roligt på sikt. Hur har ni resonerat när ni har stått inför liknande beslut?

I lägen då jag varit nyfiken på något som jag misstänkt passar mig bättre/bäst att jobba med har jag försökt vara djärv och låta mig testa. Detta även när det inneburit merarbete och sämre löneutveckling. Väldigt tacksam för det i dag.

Låter som om du är mer sugen på att utforska mer av marknadsföring?

2 gillningar

Involvera andra i din process - chef, professionellt nätverk, karriärcoach. Det är svårt, ofta omöjligt, att tänka sig fram till rätt beslut. Börjar man däremot röra sig i en viss riktning (behöver inte betyda byta jobb) så brukar saker bli tydliga - och olika möjligheter presenterar sig som man kanske inte ens tänkt på.

Prata med chefen och se vilka möjligheter den vet om som finns just nu eller var företaget har kortkommanden. Det är inte alla omöjligt det finns en dörr att öppna som du inte känner till.

Om det inte finns något uppenbart, bolla fram och tillbaka. Du kanske sett något den inte sett. Eller ska de våga prova något nytt eller skapa någon möjlighet för dig?

Om du märker att intresset är rätt dött där kanske man måste se sig om utanför företagets dörrar.