Du får välja ett av nedanstående två alternativ. Vilket val gör du och varför?
Arbeta med något du ej brinner för men samtidigt inte avskyr i 7-10 år och vid tidsperiodens slut ha möjlighet till s.k. “Lean FIRE” (dvs. att passiva inkomster från investerat kapital täcker grundläggande behov såsom boendekostnader, mat, transport etc.). Du är ekonomiskt oberoende lagom till din 40-årsdag.
Byta karriärinriktning här och nu för att pröva om vingarna fladdrar lite mer passionerat på annat håll. Du vet dock inte riktigt vilket håll du vill flyga åt men har ett vagt hum. Möjligheten till FIRE skjuts upp åtminstone 10-15 år fram tiden till följd av att du a) behöver omskola dig och b) plötsligt blir junior och kliver in på en juniorlön.
Det finns ingen möjlighet att doppa tårna i något nytt innan du hoppar helt?
Typ hobby- eller konsultverksamhet på deltid eller möjlighet att undersöka alternativen lite ytligt?
Annars tycker jag att alternativ 1 kan vara ok ett tag men det borde vara på en nivå så att man inte ångrar det efteråt. Tio år är lång tid, kanske för lång tid.
För egen del finns det saker jag inte älskar med mitt nuvarande jobb men jag har jättesvårt att komma på något annat som jag hellre skulle vilja göra just nu. Det kanske är något som är svårt att teoretisera kring, det går bara att veta efter att man har provat något annat(?).
Det bästa i ditt fall hade ju varit om du kunde hitta något du gillar mer men där din utbildning och erfarenhet är relevant och du kan få liknande eller bättre kompensation än idag.
Kan det vara möjligt att hitta något sådant?
Det skulle kunna vara värt ett försök och är säkert lättare om man som du inte är helt inställt på något specifikt.
Har själv gjort alternativet som innebar ett karriärbyte. För mig så fanns det en fortsättning i förutsättningarna: plötsligt är du på rätt plats, jobbar med frågor du brinner för, och därför går steget från junior till mer senior snabbare än förväntat. Du känner dessutom större tillfredställelse i att bry dig om det du jobbar med.
Personligen skulle jag titta på det till att börja med då.
Jämför man det mot att omskola sig helt kan du lägga väldigt lite tid och kanske ändå få ett lika bra (eller bättre) utfall. Det kanske går att styra nuvarande tjänst i någon viss riktning så att du kan utveckla de delar du behöver.
Värt att prova i alla fall, det beror lite på vad man har för arbetsgivare men i vissa företag kan anställda byta roller ett antal gånger och utvecklas. Det är nog inte fel att ta upp en sådan önskan, vissa skulle nog uppskatta att man inte bara byter jobb direkt utan vill hitta lösningar istället. Gör de inte det har man ju i alla fall provat.