Som en del av er vet arbetar jag som långtidskonsult på ett relativt stort börsnoterat företag. Jag ogillar ju verkligen att byta jobb och har varit 25 år på mina två senaste.
Nya organisationsschemat kom ut nyligen och min roll fanns inte längre med… Hur ska man tolka det?
Det enda rätta svaret är att göra en George Costanza och bara “show up” – gå till jobbet och bara låtsas att du fortfarande är anställd och se hur de reagerar.
Han är konsult så förmodligen omfattas han inte av LAS.
Om de har rätt att göra sig av med honom så är det ju knappast lönt att driva en process. Jag utgår från att han inte är fackligt ansluten vilket innebär att driva en sådan process själv både är dyrt och svårt. Och mest troligt inte värt besväret.
Varför skulle ett företag betala 2 års full lön och pension om de inte gjort något fel? Hört talas om 6 mån och i vissa fall 12 mån vid stora varsel men aldrig 24 månader. Chanserna för denna typ av generositet är väl än mindre till en konsult som valt att vara egen.
Min första gissning är att det bara är ett misstag. De kanske velade på vilken plats i schemat som du skulle hamna på, och sen glömde göra klart.
Det är dyrt och svårt att rekrytera erfarna och seniora medarbetare. De räknar nog med att behålla dig.
Några av organisationer försöker använda en omorganisation för att omdefiniera nivån på några av de dyrare rollerna och flytta ner dem i organisationsträdet, med bevarad lön och arbetsuppgifter. De tänker att då blir det billigare när de så småningom behöver ersätta dig.
Jag tycker inte heller att det är kul att byta jobb, men ibland är man så illa tvungen. Vilken väg skulle du gå om du skulle sondera terrängen? Fråga i nätverket, gå till en konsultmäklare?
Jag är från början generalist i relativt breda fält men har ägnat de senaste decennierna att bli extremt nischad. Många organisationer skulle ha nytta av en sådan som jag inklusive de största elektronikföretagen, problemen är ju att jag är rätt begränsad till att jobba väldigt lokalt eller remote only då jag på grund av olika funktionsnedsättningar har svårt att resa regelbundet.