Gå från anställd till konsult

Hej, jag är idag anställd av ett av Sveriges största företag som industrimekaniker. Kortfattat så skriker min bransch efter kompetent personal. Jag har sökt andra jobb som mekaniker för att se löneläget och nästan alla har velat anställa mig, jag har tackat nej då jag är nöjd med den anställningen jag har idag.

Men jag känner att lönerna är alldeles för låga för det arbete som utförs då det inte finns kompetent personal att få tag på. Jag skulle säga att jag presterar bäst på min avdelning, är hungrig och förtjänar mer än vad jag får idag.

Jag tycker att jag är mycket effektivare än dom konsulterna som har kommit in och gjort jobb på våran anläggning. Många som har kommit är feta, har svårt att röra sig, jobbar långsamt, ocharmiga och verkar inte vara speciellt kunniga. Så jag tänker att det inte kan vara så svårt att vara konsult. Då kan man också jobba mer för ett acceptabelt pris. Känns ovärt att jobba över idag då man får typ 100kr extra i timmen.

Troligtvis skulle den arbetsgivaren jag har idag ta in mig som konsult då dom inte har något val i princip. Vi har sökt folk i över 1 år och har inte fått någon medans vi går på knäna för att arbetsbelastningen. Anläggningen är utformad för 5 mekaniker vi är idag 2 stycken…

Det jag undrar är vad ska man ta för timpris? Jag känner minst 600kr

Hur kommer jag i kontakt med kunder? Jag har 3 redan som troligtvis vill hyra mig men jag tänker mer på nya kunder för att expandera sitt cv plus kunskaper.

Och även om vi är på väg in i lågkonjunktur så tror jag att kompetenta mekaniker inom industri och tunga fordon fortfarande kommer vara eftertraktade. Vad tror ni?

Info om mig:

Jag är en Svensk man på 27 år. Jag har 7 års erfarenhet som mekaniker inom tunga fordon och tung industri. Jag har också 3årig gymnasium utbildning inom tunga fordon med inriktning pneumatik och hydraulik.

Jag är tacksam för alla svar.

Mvh Mcfly

Intressant tanke. Så fungerar det ju idag för t.ex. sjuksköterskor. De som jobbar hos regionerna får runt 25-35" och de som kommer in via bemanning har bruttolöner runt 60-80 (med kollektivavtal). Regionerna bryr sig inte, de får kompetent folk och kostnaden är ungefär densamma medans du får betydligt mer pengar i fickan eller kan jobba mindre för samma lön.

Finns det någon konsultmäklare inom ditt område du kan vända dig till? Det är långt ifrån självklart att du kan gå till ditt nuvarande jobb som konsult, de flesta har en konkurrensklausul för att förhindra just det du vill försöka dig på. Du får vara beredd på att jobba någon annanstans, kanske anna nort något år eller två innan du kan söka dig till ditt företag.