Då och då på forumet nämns yrkestiteln managementkonsult, ofta i samband med diskussioner om högavlönande yrken. Jag har under en tid intresserat mig allt mer för yrket och är nyfiken på er som arbetar med det. Till saken hör att jag också börjat fundera på andra karriärsval. Jag är en ganska nyexad högskoleingenjör som arbetar på ett större konsultbolag i dag.
Kan ni som arbetar som managementkonsult berätta för mig och andra nyfikna på forumet hur och varför ni blev managementkonsulter?
Kanske lite ot.
Men min slutpoäng gör ett bra jobb så kommer du per automatik bli en management konsult då ditt ansvarsområde kommer att växa uppdrag till uppdrag, från att kanske varit en programmerare till att ta ansvar för ett team av programmerare.
Låt aldrig en lön påverka dig, låt din passion och mål driva dig
För mig var det första jobbet efter utbildningen och jag såg det som en grym möjlighet att bredda mig och få utforska olika branscher. Man drillas i utbildningar och får många bra redskap med sig. För mig personligen var jag glad att jag gick till en firma som inte bara drev analyser utan även hade implementationsprojekt. För mig hade det blivit mindre givande om jag inte fått arbeta vidare med de strategiska analyserna.
Då man lägger mycket tid på jobbet så är det ofta mycket socialt inkluderat (vid resor och teamaktiviteter etc) och man kommer nära sina kollegor vilket passar mig som person.