Krossa mitt dagdrömmande

Hej RT!

Jag har den senaste tiden gått runt och funderat kring hur jag ska kunna använda mina kunskaper och färdigheter för att bli konsult.
Jobbar idag som en vanlig industriarbetare i ett större tillverkningsföretag. Har varit med och gillar förändringsarbeten. Hur kan jag dra nytta av detta?

I dagsläget har jag varit med och gjort besparingar på mitt företag som visserligen inte är stora (100k+) men det skaver med tanke på vad jag får för ersättning (vanlig lön).
Finns det någon här som jobbar med effektiviseringar (lean) inom industrin som konsult?

Min dagdröm är att jag ska kunna gå in på ett tillverkande företag, studera processerna och hitta effektivisering för att sedan få en del av besparingen som ersättning, är detta tankesättet helt galet?
Tacksam för alla tips och råd jag kan tänkas få :slight_smile:

6 gillningar

Jag har alltid varit egenföretagare så är kanske inte den bästa på karriärråd, speciellt inom industri.
Men när jag har sålt mig själv och andra som konsulter inom IT brukar det vara viktigt vilka roller man har haft på sitt CV dvs att man har specifik erfarenhet av det man ska konsulta med.
Därför skulle jag i första hand vända mig till chefen och kolla om det finns möjlighet för dig att arbeta mer med förändringsarbeten och på så sätt få en annan roll (på heltid eller deltid), går det inte på nuvarande arbetsplats kanske det går på ett liknande företag?
Du kanske inte ska tänka på höjd lön i första hand utan att jobba med de uppgifter du vill, och på sikt skapa en profil och kunskap som kan funka för att konsulta med i framtiden.

3 gillningar

Iom att Sveriges krona står så lågt jämfört mot $ så väljer amerikanska svenska produkter, exempelvis Amazon valde Volvos lastbilar till sin nya flotta med ellastbilar.

Nej men som Daniel säger, det är viktigt att visa upp varför man är rätt för rollen och varför de behöver just din kompetens :slight_smile:

2 gillningar

Helt off-topic och kanske dum fråga, men handlar Amazon Europa verkligen med USD? Och är det anledningen till att de valde Volvo? Eller handlar det om att Volvo helt dominerar den europeiska marknaden för ellastbilar? Mest nyfiken på vad du fått denna info från :slight_smile:

3 gillningar

Det var en nyhet på DI.se för några veckor sedan, och iom att jag jobbar mycket med Volvo så fastnar allt som har med Volvo att göra.

1 gillning

Påminner väldigt mycke om hur jag själv haft de… Jobbade på ett större industriföretag i 5 år å hade massor av förbättringar som ingen högre upp ville ta del av för min ringa ålder då… Slutade me att jag började jobba på ett mindre företag där mina ider togs till vara… Efter flera år så starta jag eget företag inom lego tillverkning… Då kunde jag produktions utveckla bara för min egen skull för att kunna tjäna bra utan att någon annan la sig i…
Mitt råd… Öppna eget…

2 gillningar

Det känns väldigt rimligt när jag tänker på det. Ska absolut kolla upp den möjligheten. Tack för bra input!

Vad roligt att det har gått så bra för dig! :smiley:
Ja, det känns som majoriteten på detta forumet förespråkar eget företagande. Kan verkligen känna igen mig själv och andra när det gäller din historia kring ålder, det är din förra arbetsgivares förlust. Tack för svaret, målet är att starta eget i framtiden!

Kan bara säga lycka till, för att kunna förvärkliga sina ider å se resultatet av de är väldigt tillfredställande å klart lönsamt…

1 gillning

Var bara tvungen och kommentera och skriva att det känns som att läsa sina egna ord och tankar när jag läser din trådstart… :joy:

Har jobbat mig upp från golvet inom tillverkningsindustrin i sex år och testat flera support- och ledarroller.
Gått och drömt samma dagdröm ett bra tag. Har dock aldrig varit mer än en dröm hittills. :smile:

Välkommen till forumet! :blush:
Vad kul, det låter som att du har kommit en bit på vägen. Jag tycker att tidigare svar i tråden ger en bra väg man kan fortsätta att gå för att nå drömmarna i framtiden :smiley:
Man får ta det steg för steg helt enkelt.

Om du vill jobba produktionsteknik, lean osv så rekommenderar jag att du läser till maskiningenjör med produktionsinriktning, räcker med en kandidat. Då kommer du ha stora möjligheter att jobba med detta inom många typer av industrier.

1 gillning

Om det är möjligt så skulle jag rekommendera att du försöker gå uppåt internt inom företaget alternativt utbildar dig.

Personligen brukar jag föredra att rekrytera drivna operatörer förre ny examinerad ingenjörer, då det erfarenhetsmässigt visats sig ge bäst resultat. Men detta är helt beroende av bransh samt ledarskap.

Tack för råden! Det uppskattas verkligen.