Vill bli managementkonsult – söker sparringpartner

Jag pluggar till civilekonom med inriktning management och har tre terminer kvar. Just nu håller jag på att söka praktik inför hösten 2026 på en managementkonsultfirma eftersom det är den vägen jag vill gå efter examen.

Jag har börjat öva på caseintervjuer och inser hur mycket snabbare man lär sig när man får bolla tankar, struktur och resonemang med någon annan. Därför tänkte jag höra om det finns någon annan student eller yrkesverksam managementkonsult här inne som skulle vilja:

• öva case tillsammans,

• dela erfarenheter eller tips inför intervjuer och arbetet,

• eller bara snacka lite om hur vardagen ser ut i branschen.

Är väldigt nyfiken!

1 gillning

Ett tips; skriv gärna casen här och dina tankar eller specifik fråga, så kan du nog få input. Däremot är det tyvärr nog få på detta forumet som har tiden att göra det du önskar och tyvärr är de flesta äldre och mitt i karriären här på forumet.

Hade jag varti 20 år yngre hade jag varit game. :smiley:

3 gillningar

Många universitet erbjuder mentorskapsprogram där du nog kan hitta en del av det du söker.

Jag är nyfiken, vad är det som lockar med att bli just Managementkonsult?

1 gillning

Kul! Jag har snart en master i både management och kommunikation och funderar också på managemenkonsultyrket efter examen. Vet inte riktigt hur mycket tid jag har till övers just nu men vill ändå flagga ett visst intresse innan tråden blir för svår att hitta…!

2 gillningar

Om du pratar tyska är det här obligtorisk underhållning för alla managementkonsulter prospects: https://youtu.be/bOV7pgc9J9I?si=BYxrX0Qk_S0n46F8

2 gillningar

Det finns väldigt mycket olika case i böcker som även innehåller lösningar till casen (en klassiker är “Case in Point”). Mitt tips är att öva på dessa och framförallt att öva på dem framför en tavla där du skriver ner dina tankar och antaganden, det är vad du kommer förväntas göra under intervjun så du behöver vara bekväm med att tänka högt och skriva ner dina tankar.

Jag är också säker på att det skulle vara enkelt att skapa nya case kontinuerligt med GPT där du kan be den att hålla på svaret till dess att du har försökt svara på frågan.

Mitt tips är att öva detta tillsammans med någon i din klass som har liknande ambitioner eftersom man då kan ha lite mer dynamik och ge feedback på vart man potentiellt gått fel eller hur man kunde tänka, kommer vara svårt här i forumet. Mitt andra tips är att öva detta väldigt mycket, det kommer vara väldigt väl investerad tid om du lyckas landa jobbet du vill ha.

När konsulter intervjuar kandidater så utvärderar man också hur redo någon är att stå framför en kund, det är en av de saker som du kan öva upp på detta sätt så att det åtminstone framstår som att du är redo.

2 gillningar

Ett till tips, hitta en struktur för hur du angriper varje fråga i en sådan situation så att det framstår att du är strukturerad. Ex:

1. Återberätta din bild av vad intervjuaren vill att du ska svara på, detta minskar risken att du springer iväg på något helt fel
  2. Beskriv hur du tänker gå till väga för att besvara frågan och fråga om det finns någon ytterligare information som skulle vara relevant att veta (ibland har intervjuaren data som du förväntas fråga om)
  3. Försök lösa caset genom att göra antaganden
    1. Beskriv varför du gör dessa antaganden
    2. Skriv ner allt
  4. Summera svaret

Du får hitta din egen process men om man vet att man har 3-5 steg som man alltid ska göra så blir det mycket enklare att inte gå bort sig när man är nervös i en intervju.

1 gillning

Igår var jag på ett seminarium där case diskuterades. Studier visar att bästa utfallet på case nås vid interaktion människa/AI. Kanske värt att prova att para sig med en AI för diskussion, om än lite ensamt.

1 gillning

Har varit inne på det och såg att andra universitet erbjöd case tävlingar osv vilket min inte gjorde.

Det som lockar mig är att problemlösningen inom företag. Jag tycker om att optimera och lösa eventuella flaskhalsar osv och när jag väl gör ett case tycker jag det genuint är väldigt roligt. Min bild av yrket känns naturlig för mig

1 gillning

Låter bra, skickar över ett DM till dig

Haha tyvärr gör jag inte det. Det närmsta språket jag kan är Nederländska men har fortfarande svårt att förstå tyska

Tack för dina insikter, det uppskattas. Beställde precis boken och har suttit med ChatGPT och löst lite case. Det verkar vara väldigt bra faktiskt

Jättebra process, tar till mig den!

Jag har testat lite med ChatGPT och det funkar väldigt bra. Problemet med GPT är att den ger dig svaren du vill höra. Behandlar mig som en bortskämd unge som inte kan göra fel

Skickade PM

Låter rimligt, tack!

Jag förstår, om det är din passion så finns det fler yrkesroller som jobbar med det också. Inom produktionsbolag finns det i regel roller inom Continuous improvement som jobbar med det du beskriver fast inte som extern konsult utan som anställd i bolaget. Det finns för- och nackdelar med att jobba som konsult men det kan ju vara bra att känna till att du inte är begränsad till just det yrket.

1 gillning

Väldigt intressant! Jag har faktiskt letat efter liknande yrken ifall jag ej landar någon praktik som managementkonsult. Tack! Vet du om några fler yrkesroller?

Inte på rak arm, personer som jobbar med ständiga förbättringar (som det heter på svenska) kan ha ganska olika titlar beroende på företag. Men nyckeln brukar vara Six Sigma, green/black belt certifierad, lean. Dyker de orden upp i en rollbeskrivning så brukar det handla om continuous improvement.

Det här kanske jag får mothugg på men ordet “case” har jag aldrig hört användas av nån annan än av managementkonsulter. Vill du prata samma språk som rekryterade chef inom produktionsbolag skulle jag hellre använda ord som optimeringsprojekt, de-bottlenecking, troubleshooting, fallstudie. Använder du ordet “case” i en jobbansökan till exempel så bör du inte utgå från att mottagaren förstår innebörden.

1 gillning

Låter rimligt! Tack för insikten, det uppskattas!

1 gillning