Eget företagande

Jag relaterar så fruktansvärt mycket till er, Caroline och Jan, och just nu tänker jag extra mycket på avsnitt 282 som jag lyssnar på i skrivande stund. Jag står och ler på tåget när Jan säger ”you’re fucked”. Det är precis så det är för mig med. Jag har försökt, men KAN inte acceptera livet som anställd, med pendling och med ett system där man stämplar in och ut för dagen.
Jag vill starta ett eget företag men jag har helt enkelt inget att sälja. Finns det någon grupp eller liknande här inne med människor som tycker om att bolla sådana här saker? Både livets existentiella frågor men även entreprenörskap.

12 gillningar

Börja tillverka någe som man kan tjäna pengar då…

1 gillning

Stämmer det verkligen?
Antar att du har något jobb idag (som anställd)? Om så, så HAR du ju något ‘att sälja’, dvs, något du gör är av intresse för andra.

Eller?

Utöver det så tänker jag att RikaTillsammans-programmet 2023 kanske vore något för dig? Det lär definitivt handla ganska mycket om:

och för många lär nog

också vara en del av livsplanen.

2 gillningar

Jag är beteendevetare med vidareutbildningar inom bland annat KBT och MI. Jag behöver bara hitta en väg att använda detta (det gör jag i allra högsta grad i min nuvarande anställning, men jag vill mer/något annat). Jag vet inte riktigt hur jag ska tänka utanför boxen och hitta inspiration!

Ja, där kom ju beviset på att du har något att sälja, så att ändra ditt egen-snack så du inte nobbar dig
själv och din kompetens, skulle jag varmt rekommendera.

Och när det gäller detta:

(repeat på första frågan från mig:)
Stämmer det verkligen?
(Vad gör du nu, t ex?)

Om du skulle få frågan från en polare, skulle du då inte kunna komma på minst en handfull saker som skulle kunna ge inspiration?

1 gillning

Det är väl en klassiker att sälja, terapi? Vet flera som gör och gjort det

1 gillning

Tack Helena

1 gillning

Skulle det kunna fungera att som konsult göra något av det du gör i ditt nuvarande arbete men på andra företag? Något HR-relaterat? Något inom organisationspsykologi? Något för grupper eller team som behöver utvecklas?

Eller är det för långt bort från det du gör idag och utbildat dig till?

1 gillning

Några lösa tankar:

• Har du under din tid som anställd kommit i kontakt med konsulter inom ditt område eller närliggande? Som jobbat för din arbetsgivare, eller som du sett på LinkedIn, på någon konferens eller mässa? Vad gör de?
  • Kan du utveckla en kurs eller liknande inom det du gör eller utifrån de erfarenheter du har fångat upp på ditt jobb?
  • Har du några insikter kring återkommande problem eller utmaningar i din bransch? Insikter som du landat i pga ditt jobb och din inriktning? Finns det en problembeskrivning här för att utveckla en kurs, en lösning, ett erbjudande?
  • Vet inte var du jobbar, men inom flera branscher kan man erbjuda sin arbetsgivare att arbeta som konsult åt dem istället. Ett ”litet” men viktigt första steg att bryta sig loss. (Ser man andra som gör detta ger man givetvis inte arbetsgivaren ett val först utan förklarar att man säger upp sig för att jobba som konsult men gärna erbjuder sina tjänster till dem.)
  • Om du på sikt inte vill jobba inom det du gör idag, finns det en verksamhet du kan starta i liten skala på sidan om? Blogg, nyhetsbrev, kurser, försäljning av produkter. Denna typ av idéer behöva inte tjäna pengar direkt utan tjänar mer som ett sätt att lära sig och på den vägen hitta vad man faktiskt kan tjäna pengar på.
  • Någon i din bransch som även känner dig väl som du kan bolla idéer med? Vet andra att du vill detta? Låt dem veta!
  • Någon i din bransch med liknande tankar som du kan kroka arm med? Att starta något med en partner är inte alls lika ensamt eller läskigt.
  • Har du personliga egenskaper som folk brukar lyfta? Vilka är det? Kan de vara en styrka om du ska starta något eget? Duktig skribent, duktig på att tala, duktig på att motivera? Osv.

Listan kan göras längre! Jag vet inte hur länge du funderat i de här banorna, men låt det ta lite tid. Men ofta är det enkla lättast. Kan du göra samma, eller nästan samma, arbete som idag som konsult har du kommit mycket långt. Därefter kan nästa steg vara att göra dig ännu friare genom att hitta och utveckla ett helt nytt/eget erbjudande.

Lycka till.

2 gillningar

Jag har aldrig arbetat på det viset men vrider och vänder på alla nya tankar med öppna armar, tack!

Jag uppskattar verkligen ditt svar!
Jag har tänkt på detta i flera år och mitt första steg har jag alltid tänkt ska vara ungefär det jag gör som anställd idag men istället via ett eget företag. För mig handlar allt detta i grund och botten mestadels om att jag själv vill bestämma över min tid. Jag vägrar be om lov av någon annan att få vara ledig eller gå tidigare en dag eller börja senare en annan.

1 gillning

Ska kolla in detta, tack igen!

1 gillning

Det kanske är en nyans i uttryckssätt men det du ber om i sista meningen är inte eget företagande, det är [ekonomiskt] oberoende. För många små- och egenföretagare innebär de flesta dagar både mycket arbete och ibland oro för om det ska komma in tillräckligt mycket pengar. I alla fall den första tiden eller de första åren. Det säger jag inte för att mästra eller oroa, det är mest ett faktum. Sedan stämmer det såklart; Man kan ibland ta ledigt en måndag, men ibland jobbar man också en hel helg. Vill bara be dig dubbelkolla med dig själv vad det är du söker. Frihet från arbete, mer ledighet eller bara att få bestämma mer över ditt eget arbete? Det mesta går att lösa men lösningarna är olika!

(Är det frihet från arbete du söker finns ofta lösningen i att börja skära rejält i kostnaderna. Det är också en väg framåt)

Utgår för stunden från att det du kanske söker är eget företagande. Jag tänker spontant att vägen dit kan se ut på två huvudsakliga sätt.

Det ena är att bryta sig loss, göra något ”helt nytt”. När vi startade företag var det till stor del på den vägen. Vi bestämde helt över vår tid. Kostnaden är förstås att du kan behöva gå utan intäkter en lång tid och i slutändan kanske ”misslyckas”, behöva återgå till vanligt arbete. Vissa lyckas, andra misslyckas. Vi inledde våra första år med att göra detta på deltid. Det tog bort en del av pressen på att tjäna pengar direkt.

Det andra sättet är att ta ett steg tillbaka i taget. ”Stair stepping”. Att jobba som konsult åt sin tidigare arbetsgivare är ett klassiskt exempel.
Även om skillnaden är marginell utifrån sett skapar det vissa grundläggande friheter som går att bygga vidare på. Ja man måste fortfarande dyka upp varje dag. Men eftersom semestern är obetald så kan man lättare be om att få vara borta 7 veckor istället för 5 under en lugnt period, osv. Det betalar man i sin tur för med den högre intäkten jämfört med anställningen. Man kan välja sina arbetsredskap, de betalar man själv. Man kan söka nya uppdrag att kombinera med det första… successivt växer friheten!

Kan följande övning vara något?

• Vad är det du söker? Var ärlig med dig själv. Finns inget rätt eller fel.
  • Hur är du som person? Entreprenöriell? Eller är tydlighet och trygghet viktigt? Vilken typ av upplägg funkar för din person?
  • Hur ser din omgivning ut? Har du barn att försörja? Sambo som kan stötta eller som kommer klaga? Eller bara dig själv att svara mot?
  • Kan du försörja dig under en provperiod genom att kraftigt minska kostnader?
  • Kan du skapa (eller har du redan) sparkapital för att köpa dig ett år av frihet? Antingen för att satsa på den där affärsidén eller ta dig tid att känna efter.
4 gillningar

Jag föreställer mig att jag hellre skulle lägga ner tid och engagemang på något för ”min” skull snarare än en arbetsgivares. Jag vet förstås inte, men jag tänker till exempel på perioden för ett par år sedan då jag pluggade på ett av världens bästa universitet med flera kurser parallellt, då lade jag ner mycket tid på detta, men på ett sätt där jag kunde pausa när jag ville, läsa om saker som verkligen intresserade mig osv.

Jag undrar ofta om jag är orimlig i mina tankar, men samtidigt så vill jag inte nöja mig här i livet, med saker som faktiskt skaver.

Jag tar verkligen med mig det du skriver, tack!

1 gillning

Som egen företagare ska du bygga ditt erbjudande samt din marknadsföringsmotor. Om du säljer terapi eller organisationskonsult-roller kan du tex ansluta dig till olika plattformar där du säljer dina tjänster. Det skulle vara mitt råd att bestämma dig för vilka plattformar du ansluter sig till, om du inte finns där så finns du inte!

Tycker inte alls du är orimlig i dina tankar. Hoppas du hittar en väg framåt!

1 gillning

Jag tycker att du har fått många bra tips redan. Du har ju en kunskap som typiskt sett går bra att sälja per timme eller i lite större projekt. En väg för dig är att fundera på hur du tycker om att jobba, vad är det i ditt jobb du framförallt uppskattar. Att driva egen verksamhet har i bland en stor portion sälj, men man kan också få hjälp med det genom att finnas på någon plattform eller ingå i större projekt.
Lycka till med nästa steg!

Tack! Tar med mig dessa reflektioner!