Veckans avsnitt från Ekonomibyrån var givande. Fokus på pengarpsykolig, TINA, TIA och mycket mer
Gillar verkligen Kristin Magnusson Bernard som är VD för första AP fonden och hennes kommentarer på hur man förhåller sig till privatekonomi och börsen.
Veckans avsnitt från Ekonomibyrån var givande. Fokus på pengarpsykolig, TINA, TIA och mycket mer
Gillar verkligen Kristin Magnusson Bernard som är VD för första AP fonden och hennes kommentarer på hur man förhåller sig till privatekonomi och börsen.
Det känns som att programledaren förgäves försökte måla upp en bild av att börsens tid är förbi, att det var en fluga för millennials som vill gå i pension vid 35, och att börsen inte alltid kommer att vara bäst långsiktigt men hon fick ingen respons alls… ![]()
Tyvärr tycker jag det blev lite tramsigt när man satt och diskuterade enskilda aktier och att FIRE-sökare skulle förlita sig på börsraketer. När alla på det här forumet i själva verket vet att de allra flesta åtminstone använder aktiefonder av något slag ![]()
Men jag tycker det var roligt att man poängterade det här med att folk omedvetet “blankat” svenska räntor i form av att behålla/låna upp bolån och samtidigt investera globalt, och att det lönat sig.
Jag tyckte att dom ändå sa ganska tydligt att man under en längre tid skulle räkna med en avkastning som börsen som helhet och att man inte ska reagera på kortsiktiga svängningar. Dock utan att säga indexfond. Sedan var väl exemplet med FIRE vid 35 att det kanske inte är matematisk möjligt med en genomsnittlig börsutveckling.
Kul att DI-reportern erkände att dom inte skriver vettiga artiklar utan det som ger flest läsare.
Det var ett bra avsnitt tycker jag. Gabriel är alltid kul att se/lyssna på och en av få ljusglimtar över hos Di. Kul att permabjörnen också kastade lite slevar med kritik mot alla som söker snabba kickar och tror att allt rusar upp. Vår favorit-VD från 1:a AP-fonden fortsatte som sig bör med att klokt påpeka man inte får något utan att riskera något. Därav är det sunt och bra att vara långsiktigt investerad på börsen med regelbundna köp till ett långsiktigt sparande.
av
från mig.