Drogs med i hysterin 2021 men bytte sedan till indexfonder

Jag fick följande mejl av en läsare idag som gjorde mig jätteglad, men som också är väldigt illustrativt för hur lätt det är att dras med i det som är flashigt, poppis här och nu.

Jag vill tacka för en bra podd men framförallt för att ni räddat en stor del av mina besparingar. Jag har alltid haft en försiktig sparfilosofi och en forskningsinriktat sinne. Har läst flera böcker genom åren där man slår fast att det är mycket svårt till omöjligt att slå index med annat än stor tur, t.ex min personliga favorit Kahneman.

Trots det drogs jag under 2021 med i hysterin och alla historier om bekanta som gjorde storvinster på enskilda aktier. Det gick dessvärre bra i början och innehaven steg. Jag började i samma veva lyssna på en massa finanspoddar med färgsprakande beskrivningar och ”analyser” av möjligheter.

Jag ratade er podd till en början då den inte var lika flashig men lyssnade till slut på några avsnitt i slutet av 2022. Och tur var det! Det var som att jag vaknade ur hysterin och kom tillbaka till det jag egentligen tror på, passiv förvaltning och låga avgifter.

Jag behöll en mindre del aktier som jag verkligen trodde på. Resultatet ett år senare är att indexfonderna är upp 10-12% och mina aktier har rasat i snitt 35%, vissa så mycket som 90%. Tack för er hjälp, ni har sparat mig en stor andel av mitt livs besparingar.

Även om det så klart känns bra, så är jag väldigt medveten om att det är ju inte jag som gör förändringar i folks portföljer, så det handlar många gånger om att du och andra får ge er själva en klapp på axeln. För det är ju ni som har gjort jobbet. Jag är tacksam för att jag får vara en liten nudge på resan och får hänga med er här i forumet och communityn. Utan dig och er hade det inte varit möjligt att ha forumet, podden, avsnitten och allt annat. Så tack till dig som läser. :heart:

32 gillningar

Min egen resa började väldigt spretigt, med massor av olika aktier, fonder, sparkonton, på olika plattformar. I ett tidigt skede gällande nya saker i livet så tenderar jag att ”elitsatsa” . Om det är träning, ekonomi, kost, spelar ingen roll, tanken är alltid att maximera oavsett situation.

Blandade resultat trots stor tankemöda och ansträngning blev droppen för egen del. Jag vill likna indexfonder med ”den friska och glada motionären”. Inte den som maximerar tid, utan den som gör det för att må bra långsiktigt.

Genom att spara regelbundet i en enkel strategi, tror jag att motivationen att fortsätta spara ökar. Det är lätt att oavsett om det är träning, aktieköp eller diverse bantningskurer tröttna så småningom.

Att hitta en bra nivå, satsa på långsiktighet och en bra hållbar situation tror jag är viktigt. Det är också ett recept som alla kan följa.

Med detta sagt kanske man behöver ett par näsbrännor när det gäller ett intresse, för att inse att den enklaste och mest hållbara lösningen oftast vinner i längden.

Majoriteten av mitt sparande ligger nu i en global indexfond, men precis som med kost och träning är inte sparandet statiskt för mig, jag behöver en ”cheat day” med sparandet också, som jag får utlopp i andra fonder, som får mig att känna en viss spänning.

Man får insikter hela livet om man är öppen för det och jag kan bara gratulera de som är ointresserade, som har automatiskt sparande i en global indexfond, som glömmer bort det.

Tack @janbolmeson @carolinebolmeson moderatorer och alla användare, som dagligen bidrar med intressanta diskussioner, olika synsätt och bra attityd för såväl nybörjare som mer rutinerade.

9 gillningar

Det var en ny liknelse, gillar den!

4 gillningar

Personligen ser jag ”lekhinken” just som det, en lekhink för tidsfördriv och intresse där du kan, om du är skicklig och har tur, överprestera index. Att spendera pengar på detta kan vara precis som att spendera pengar på andra intresse. Såklart består majoriteten av mitt innehav utav indexfonder, för det statistik sätt går bäst.

3 gillningar

Snyggt! Jag gillar användandet av cheat day. Exakt så man ska se lekhinken.

2 gillningar

Liknelser kan vara bra/träffande ibland!

3 gillningar