Jag fick följande mejl av en läsare idag som gjorde mig jätteglad, men som också är väldigt illustrativt för hur lätt det är att dras med i det som är flashigt, poppis här och nu.
Jag vill tacka för en bra podd men framförallt för att ni räddat en stor del av mina besparingar. Jag har alltid haft en försiktig sparfilosofi och en forskningsinriktat sinne. Har läst flera böcker genom åren där man slår fast att det är mycket svårt till omöjligt att slå index med annat än stor tur, t.ex min personliga favorit Kahneman.
Trots det drogs jag under 2021 med i hysterin och alla historier om bekanta som gjorde storvinster på enskilda aktier. Det gick dessvärre bra i början och innehaven steg. Jag började i samma veva lyssna på en massa finanspoddar med färgsprakande beskrivningar och ”analyser” av möjligheter.
Jag ratade er podd till en början då den inte var lika flashig men lyssnade till slut på några avsnitt i slutet av 2022. Och tur var det! Det var som att jag vaknade ur hysterin och kom tillbaka till det jag egentligen tror på, passiv förvaltning och låga avgifter.
Jag behöll en mindre del aktier som jag verkligen trodde på. Resultatet ett år senare är att indexfonderna är upp 10-12% och mina aktier har rasat i snitt 35%, vissa så mycket som 90%. Tack för er hjälp, ni har sparat mig en stor andel av mitt livs besparingar.
Även om det så klart känns bra, så är jag väldigt medveten om att det är ju inte jag som gör förändringar i folks portföljer, så det handlar många gånger om att du och andra får ge er själva en klapp på axeln. För det är ju ni som har gjort jobbet. Jag är tacksam för att jag får vara en liten nudge på resan och får hänga med er här i forumet och communityn. Utan dig och er hade det inte varit möjligt att ha forumet, podden, avsnitten och allt annat. Så tack till dig som läser. ![]()