Vill bara dela med mig av min (faktiskt) tragiska sparhistoriađ
Har efter 10 insett att största risken med sparande Àr den mÀnskliga faktorn.
Jag investerade i evolution 2015 och hade varit mÄng-miljonÀr idag om jag haft is i magen. Men jag sket pÄ mig minska tillfÀlliga dipp.
Sdiptech, troax och bufab Ă€r andra bolag jag âlyckatsâ trĂ€ffa men som vid (enl. Mig) stora nedgĂ„ngar har sĂ„lts för att rĂ€dda pengar. Det blir ett sĂ„pass stort emotionellt vĂ€rde.
Att öppna aktie-appen o se kurser i realtid blev snarare ett dopamin/depressions-verktyg.
Jag investerade i diverse fonder, Didner o gerge och skagen som dÄ va fondvÀrldens vinnarfonder.
Hursomhelst sĂ„ Ă€r jag fullkomligt övertygad om att det alltid finns fonder/branscher som slĂ„r index pĂ„ 1/3/5 och Ă€ven lĂ€ngre sikt. Men ju lĂ€ngre tiden gĂ„r och lĂ€gg dĂ€rtill den mĂ€nskliga faktorn, dĂ€r det Ă€r viktigare med kĂ€nslan att ha valt ârĂ€ttâ unika fond jĂ€mfört sin granne sĂ„ vill jag utmĂ€rka Lysa till den mest perfekta lĂ„ngsiktiga skapelsen som skapatsđ
Mitt bÀsta drag Àr mitt husköp 18 Är sedan.
I Är börjar jag med Lysa. Och jag Àlskar att aldrig vara den med bÀsta avkastningen.
Ăven om det inte kanske kĂ€nns sĂ„, sĂ„ grattis till insikten. Det har âbaraâ tagit dig 8 Ă„r att komma fram till. Mig tog det nĂ€stan 20 Ă„r för jag var tjurskallig, hade prestige och en övertro pĂ„ egen förmĂ„ga. SĂ„ du ligger ju före mig och mĂ„nga andra med det.
FÄr jag tipsa om Essity, som producerar blöjor, som hedge mot skitandet? skÀmtosido.
Stressfaktorn Àr betydligt högre med aktier, skönt att du kan slappna av mer nu. Nattsömnen Àr viktig
I lÄnga loppet kommer du att tjÀna pengar genom index pÄ ett betydligt lugnare sÀtt.
Investerar ocksÄ i Index och jÀmför det gÀrna med den glada motionÀren pÄ gymmet. MÄlet Àr inte att maximera avkastningen genom hÄrd trÀning, utan att mÄ bra i lÄnga loppet.
Det kan vara trÄkigt att inse men troligen har du gjort ett mycket bra val med att nöja dig med att vara genomsnittlig! Du kommer slÄ de allra flesta som hÄller vid samma strategi som du provat tidigare.