Ekonomisk utbildning för en 10-åring

Hej,
Min son är 10 år och är med i unga aktiespararna. Han har några olika ISK konton dels sådana som står i hans namn och ett par i mitt namn. I dessa finns indexfonder, aktiva fonder och enstaka aktier.
Vi använder inte unga aktiespararnas utbud idag och när jag kollar vad de har tänker jag att det passar tonåringar/unga vuxna.

Jag önskar tips på poddar/youtube som pratar ekonomi men som riktar sig till barn/unga tonåringar. De kan prata veckopeng men framförallt förklara hur fonder och aktier fungerar, vad är ränta, varför ska man spara/placera osv.

Vi pratar pengar och placeringar då och då men ibland kan det vara bättre att få höra från någon annan också.

• Det vi gör idag är att han får dokumentera två av hans ISK i excel så han ser om fonderna går upp eller ner.
  • Vi lyssnar ibland på DI morgonkoll i bilen till skolan.
  • Vi pratar räntor och hur det påverkar
  • och han har en del av Eric Strands silvergruvor så vi pratar silverpris ibland.
  • Av de aktier han har som inte är med i excelen så informerar jag hur de går och varför de går upp eller ner.

Han kommer ha så pass mycket kapital när han blir 18 år att frågan och utbildningen kommer att vara viktig.

Hur man ska handskas med pengar är nog inte det jag är utefter just nu utan mer hur fungerar pengar, aktier, räntor mm

Tacksam för tips

Har ni plöjt igenom Pengapeppen? Kanske sådant ni redan lärt ert barn runt köksbordet?

1 gillning

Pengalabbet har jag ingen erfarenhet av men jag tänker spela det i helgen för att se om det kan vara något för vår pojk som fyller 8 om några dagar.

2 gillningar

No! Nej. Gå ut och ta promenader tillsammans, kolla vad som växer runtomkring er. Kolla på ekorrar. Prata om livet.

Du verkar ha koll på ekonomin. Din son kommer att få det också. I sinom tid.

11 gillningar

Det kanske var precis det här svaret jag behövde.
Jag är väl insatt i ekonomi både privat och genom att driva företag. Är dessutom auktoriserad revisor så lever med ekonomitänket hela tiden.
Kanske är bättre att prata om livet i övrigt som du säger.
Tack!

9 gillningar

Klokt!

Som någon nämnt här någonstans :roll_eyes:.

“Pengar är bara en förstärkare” = sätt inte ekonomi på pedistal i onödan. Barn behöver vara barn

Om du är bekymrad över att han kanske inte är mogen att hantera kapital som 18-åring så kanske du bör ha en lösning så att han inte blir tvungen att ta det ansvaret i den ålder? Ung, dum, pank och fri, en tid, ger också lärdomar

3 gillningar

Tja. Tror det är viktigt att man ger dem en grundläggande förståelse för hur pengar och samhället funkar så de inte går på värsta nitarna, har rätt mindset och har lite motståndskraft mot diverse ideologiska propagandor. Den delen är bra att ge dem tidigt.

Tex att pengar är outnyttjade gentjänster man byter sig till. Och det finns massor med folk som gärna byter bort pengar om du erbjuder dem rätt tjänster.

Att alla inköp är livsinvesteringar, bara bra eller dåliga sådana. Ens tillgångar räcker aldrig till allt, så prioritera genomtänkt.

Att investera tid, energi och pengar i sånt som ger mer av dem tillbaks är väldigt belönande över tid.

Att investera i aktier är bra både för en själv, företagaren som man investerar i och deras anställda. Även om man gör det via investmentbolag eller indexfonder.

Sen tror jag inte fler detaljer är så viktigt redan vid 10. Då är det viktigare att fylla på med motsvarande grunder inom andra områden också.

1 gillning

Mycket bra tankar allihop!

Totalt är det olika tankar som snurrar. Från att man inte vill att pengar ska användas på fel sätt exempelvis dålig investering eller slösande.
Att pengar ska användas för att skapa trygghet
Eller att pengar ska användas som en motor i livet. Köpa lägenhet, starta företag osv

Det är en sak att undvika det negativa och det är något att skapa möjligheterna.

Sonen kommer ha pengar, skog och hus när han fyller 18 så man vill grunda för att inte göra för mycket vårdslöst när han är ”ung och dum”. Jag tror däremot inte på inlåsning utan jag vill att vi ska kunna ha en bra dialog. Att han ska fråga mig för att han litar på mig och att jag vill honom gott.
Det är väl just det förtroendet jag ska fortsätta bygga vidare på.

Jag uppskattar era kloka ord

3 gillningar