Ekonomiskt försvarbart att gå ned i i vikt?

Inte för att du har fel i det du skriver men man måste nog bredda scenariot lite, t.ex. om det är bättre att vara normalviktig men leva ett helt stillasittande liv eller att väga lite för mycket men vara fysiskt aktiv. Nu är det väl förmodligen så att många kombinerar övervikt med stillastittande men det är inte givet att det är så.

2 gillningar

En dyr nackdel är att du riskerar att leva längre och därför behöver spara mer till pensionen.

2 gillningar

Det beror på hur mycket är “lite för mycket”. Att vara fysiskt aktivt med en viss övervikt är inte hälsosamt heller då du belastar skeletet, lederna och senorna alldeles för mycket och långsiktigt leder det till skador eller andra problem.

Jag är själv normalviktig men har vandrat i många år med tung ryggsäck (15-20 kg) och inser det nu vad detta har fått för konsekvenser.

Pratar vi om bara några kilo extra så håller jag med dig. Bättre att väga lite för mycket och leva ett hälsosamt liv än att inte göra det och äta skräp och vara stillasittande.

2 gillningar

Jag tror inte man skall dra för stora växlar på “fat but fit”.

Övervikt, ex runt magen ocj därmed invärtes runt organen för män är skadligt.
Motion osv minskar riskerna. Men det försvinner inte.
Man måste se det till individen också.

2 gillningar

Jag gjorde en liknande resa när jag var runt 20, gick ner 25 kg i vikt och upplevde samma problem med mina kläder. Jag var också då en fattig student och hade mycket kläder av bra kvalitet som jag hade samlat på under många år så det var tufft att ersätta. Det var också vid den tiden och i ett land där man inte sålde alls i second hand.

Jag behöll en del grejer då jag inte visste om min nya vikt skulle bli min nya normala vikt, finns alltid risk att man går upp igen så jag ville avvakta ca. 1 år. Mycket gick att använda ändå som lite “oversized”, det är också lite inne nu att jeans eller byxor inte behöver sitta tajta utan man kör lite boyfriend stil, samma med bluser, kavajer, osv.

För män kan det kanske vara lite svårare men jag hade sett vad som kan användas även om det är lite större, vad som kan säljas och sakta men säkert bygga upp ett nytt garderob.

1 gillning

Det är nog överlag ohälsosamt att leva som det verkar, men poängen var att man måste se på helheten snarare än specifika detaljer. T.ex. psykisk ohälsa är väl förmodligen en av de mest underskattade hälsoriskerna, som bara tycks öka, se bara på de otroliga mängder psykofarmaka som skrivs ut. Eller rökning/snusning, vilket som jag förstått det dövar hungerkänslorna, men att röka sig smal är förmodligen ingen hälsomässig succé.

Men inget snack om att allt annat lika så är det så klart sämre att vara överviktig än att inte vara det.

1 gillning

Ja, du kan ju inte gå tillbaka till att äta så mycket som du gjorde innan, då kommer vikten tillbaka.
Grönsaker är oftast även billigare än pizza.

Dessutom måsta man ha rätt dyra och hållbara kläder för att detta ska vara ett stort problem, garderoben byts väl ut löpande ändå?

Jag skulle vilja hävda att det kostar att vara överviktig.

Som flera andra påpekat så ökar risken för sjukdom och matkostnad med mera. Din energinivå är också lägre vilket kan påverka karriär och liv i övrigt. Ser inga nackdelar alls än att då byta ut kläder, vilket förhoppningsvis är en engångskostnad och spelar mindre roll i längden.

1 gillning

Som icke överviktig och relativt normalbyggd vill jag verkligen lyfta fram fördelarna i form av enkelheten att hitta kläder på second hand!

Ni kommer med mycket kloka tankar och har så rätt i det ni säger.

Det är självfallet bättre på alla sätt att bli av med övervikten innan den blir ett riktigt problem.

Tror nog mycket landar i att jag är väldigt ovan att handla kläder överlag, är strax över två år sedan sist nu när jag tänker efter.

Gillar att leva lite mer minimalistisk, har 4 par byxor och max 10 tröjor. Allt fungerar bra året runt.

Men såklart behöver jag inte tvunget köpa helt nytt bara för att jag behöver nu garderob, second hand är många gånger underskattat.

Väntar dock i alla fall ett par månader till för att se var jag stannar och sedan ska jag ju hålla vikten också.

Att hålla den ser jag dock som det minsta problemet just nu. :slight_smile:

Desto mindre problem. Många har ju tio gånger större garderober.

Fira din nya kropp med schyssta kläder.

Som så många andra skriver, grattis till din hälsoresa. Två tillägg - om du nu vill nörda ekonomiskt, då skulle jag försöka kvantifiera hur mycket ditt humankapital har ökat med tanke på din hälsa. Du minskar risken för sjukdomar, men även sannolikheten för att kunna jobba längre. :slightly_smiling_face:

Med risk att komma med oombedd feedback, så skulle jag försöka observera relationen till pengar. Kanske till och med ta ett samtal med en coach som @tankespjarn eller @MoaD för jag tror att det inte gagnar dig i längden. Spara och vara ekonomiskt är absolut bra, men det får inte gå till överdrift. Jag själv har fått jobba med min relation till pengar ganska mycket och gör det fortfarande (med båda dessa fantastiska kvinnor). :slight_smile:

4 gillningar

Tack så mycket för din feedback, även oombedd sådan kan vara väldigt positiv ibland. :slight_smile:

När det gäller pengar har jag även där gått från ena extremen till den andra. För bara några år sedan var jag en slösa i väldigt stora mått.
Sedan fick jag framtidsdrömmar och blev istället en person som håller lite onödigt hårt i pengarna istället.

Ett tankesätt mittemellan känns som ett bättre alternativ, på alla sätt.

Ska ta mig en ordentlig funderare på hur jag på bästa sätt hittar en sundare inställning till pengar.

Nu är bästa tiden att ta tag i det också. :slight_smile:

2 gillningar

Ska titta på Sellpy och utvärdera lite billigare alternativ av kläder.

Beroende på var du bor så kan det vara en smart idé att titta på butiker som säljer begagnade kläder typ Myrorna. Myrorna i min stad har faktiskt riktigt bra begagnade kläder. Billigt, och mycket bättre för miljön än att köpa nytt. Dessutom går pengarna till välgörenhet. Win-win-win!

2 gillningar

Gratulerar till ditt beslut. Har själv gjort en liknande resa från 120 till 70 kg. Det var 10 år sedan.

Även ekonomiskt lade jag om livet, som du beskriver. Från slösaktig till mer sparsam.

Jag tror inte det är en slump…

2 gillningar

Är ner 8 kg och sparar redan pengar då jag plockat fram mina gamla undanlagda men fräscha skjortor.

Tvätta dina gamla kläder i 90 grader och hoppas på det bästa…

1 gillning

Är det värt att spendera lite pengar på nya kläder för att må bättre, leva längre och se bättre ut? För mig är svaret glasklart.

2 gillningar

Du har helt klart rätt i det du säger och egentligen borde svaret vara glasklart även för mig.

Har även börjat landa i vart det skaver som mest för mig och bidrar till att det tar emot: självförtroendet.

Som överviktig har jag aldrig haft mycket av det och kläder har för mig snarast handlat om att försöka dölja så mycket som möjligt.

Utmanade mig själv igår och beställde lite nytt. Tänker att jag börjar med några plagg för att jobba på att bli mer bekväm i mitt nya jag.

Är inte helt klar med min viktresa än, men det skadar inte att ta tag i den mentala delen direkt så jag hänger med även där.

:slight_smile:

7 gillningar