Ekonomiskt ”mål”

Jag har funderat ett tag över hur stort investerat kapital jag vill sikta mot och vill gärna höra era tankar. Detta är ju väldigt individuellt men kan vara kul att bolla lite. Om man siktar på FIRE finns det mycket skrivet om vilket kapital man behöver beroende på sin tänkta levnadskostnad men om man inte tänker sluta jobba så mycket tidigare utan mer vill ha möjlighet att gå 5-10 år i förtid men sannolikt kommer låna pengar längre än så. Hur tänker ni med storlek på kapitalet? Man kan tänka allt mer är alltid bättre men är ju samtidigt en balans mellan att spendera nu och att spara. Jag skulle gärna spara mer för att det är ett intresse med investeringar och jag vill se kapitalet växa men tänker samtidigt att jag vid en viss nivå vill dra ner på nysparande och låta kapitalet arbeta själv och då leva på ”hela” lönen.

Tänker själv att vi (hushållet) inte behöver mer än ca 10 miljoner när vi är i 55 års åldern. Förmodligen mindre än så. Men vore ju samtidigt inte fel med säg 15 milj. Det skulle dock kräva betydligt större sparinsats.

Jag har ingen direkt siffra. Mål:
Arbetslös->Arbete->Hus->Hyra ut

Så detta kommer ge mig cashflow ifrån annat än mitt arbete, vilket är ett delmål.

Tagit mig ett år att nå hit, haha.
Mål för nästa år är att renovera taket på huset.
Konvertera ett blankolån på 120k → solpanelslån på 200k+.

År 3, en till inkomstkälla + bygga upp buffert genom månadssparande.

Blir ganska abstrakt för min hjärna när man tänker FIRE Mål, 10 mille? 100? Gör ingen direkt skillnad i hur motiverad jag är imorgon, att komma framåt liksom?
Stora drömmar utan action är jag expert på.
Simplare delmål, så man får lite energikickar på vägen fungerar bättre, för mig.

Har ni boendet betalt klarar ni er på betydligt mindre, skulle jag tro. Men jag känner ju inte era vanor.

Ja det är ju frågan om man vill klara sig eller vad man har tänkt att göra. Frågan är nog snarare hur man sätter ekonomiska mål om man ändå har tänkta att jobba länge till. Om man tänker sig gång pension i normal tid och får en hyfsad pension så räcker förmodligen 1-2 miljoner för guldkant på tillvaron.
Tänker ni andra om mål i termer om en summa eller mer att ni vill spara en viss andel av inkomsten per månad? Olika processer som ovan med skaffa boende som betalar sig själv? Vad motiverar er att spara mer?

Det viktiga med sparande, tycker jag, är att skaffa sig alternativ framöver. Livet går sällan som planerat och då kan det kännas skönt att veta att man slipper sitta låst i sin situation. Den möjligheten är en del av något som kan kallas livskvalitet.

Jag har levt efter den modellen, mer eller mindre medvetet, och det har gett mig väldiga möjligheter att bestämma själv över min tillvaro.

Jag har lekt ganska mycket med minpension.se för att simulera framtida pension.

Utifrån den datan har jag kommit fram till att även vid pensioneringen vid 58 års ålder kommer man få acceptabel pension.

Sen är det bara att siffer lek att räkna ut sparkapital vi behöver ha för att överleva mellan 58-65 år, ca 4 msek fick vi det till inklusive resor.

Men detta beror mycket på insparad pension, blir den för låg lär man behöva ha mer sparat.

Ja för min del är också valmöjligheten och tryggheten som ett kapital medför det viktigaste. Gillar även idén med att pengar ger pengar så t.ex. att kapitalet kan finansiera en rejäl resa per år om man inte behöver leva på det eller att man kan ta ut en del av avkastningen till ett större inköp som en bil. Bra idé med ”minpension”. Då min lön förändrats ganska mycket senaste åren har det varit svårt att simulera men kommer vara mer stabilt framöver så skall prova igen snart.

Hur tänker ni mer sparkvot eller summa att spara per månad. Har ni titrerat in era utgifter till en lagom nivå och sparar resten eller satsar ni på en viss summa? Jag har problem med att jag ofta känner att jag vill spara lite till om utrymme finns. Skulle egentligen villa lägga mig på en nivå och sen känna att jag kan spendera resten men känns ofta bra att kunna spara lite extra. Problemet som jag försöker komma till är väll dock att ”spara mer” beror på någon arbiträr summa jag satt som mål som kanske är onödigt hög.

Vi har vant oss vid en specifik livsstil där vi är nöjda med hur vi lever vårt liv, under de senaste åren. Kostnaden för vår livsstil har ökat markant mindre än våra löner och detta har medfört att vår sparkvot har stigit varje år under en längre tid. Det vi däremot aldrig har gjort är att sätta ett sparmål. Överflödet i vår ekonomi är det som vi sparar

Skulle rekomendera att ni sätter er ner räknar på vilken livstill vill vi ha nu samt vilken livsstil som pensionär. Sen kan man utifrån det räkna på hur mycket ni bör spara per månad.

@janbolmeson brukar förklara detta väldigt bra när de pratar känslor kring ekonomi i podden.

Har man skulder kan inte den summan bli för hög.

Ja det hade nog varit bra. Har pratat mycket om vår livsstil nu och vad den kostar och t.ex. budget för resor och nöje på årsbasis men nog inte pratat konkret om vad vi vill ha att röra oss med som pensionärer.

Håller inte helt med. Har amorterat ner ca hälften av bostadslånet och har lite CSN var. Har slutat amortera bostaden nu och fokuserar på investera. Mitt lån påverkas således inte i sig av sparandet men indirekt då vi får ett kapital som man kan amortera av med. Men säg att vi har 2 miljoner i lån så kan man tycka att det utifrån det räcker med 10 miljoner investerat och 15 är onödigt mycket. Eller att 10k sparande per månad kan vara ”lagom” men 20k kanske är onödigt mycket och påverkar inte själva lånet direkt positivt på sikt.