Jag planerar att köpa en begagnad bil, men har ärligt talat noll koll på vad som gäller inom det området. Jag har just nu en gammal Volvo v70 nu som jag tänker skrota, använder den mest till kortare resor (typ skjutsa barn etc.), men vill även kunna nyttja min kommande bil på semesterresor.
Min tanke är att köpa i prisklass cirka 150k, så inget fancy. Antingen elbil eller laddhybrid, osäker på vad som är bäst att satsa på. Vilka är för- och nackdelarna med respektive typ?
Tar tacksamt emot alla tips!
Har du sonderat marknaden och vad du får för 150k?
Jag skulle säga att du behöver runt 250k för en rimlig begagnad elbil. Då får du inget fancy, bara en bil som går att pendla med och ta sig rimligt långt mellan laddningar på semestern.
Tror att en laddhybrid är mer att föredra för dig. Tror att 2022 och framåt vörjade de komma en bit på elen utan att behöva köra på bensin.
Jag skulle gå in på blocket och kika runt på lite koreanska och japanska märken för att se vad prisbilden för allt du behöver och villhöver ligger på. Jag har svårt att rekommendera nått då du skall ha den för långresor på semestern. Det finns billiga elbilar att skjutsa runt barn i området med, men det duger inte riktigt till långresor.